fredag 16 september 2016

Crossfit eller längdskidor? Behöver det ena utesluta det andra och blir Thorax Trainer bron mellan de två idrotterna?

"Nu tränar du mycket crossfit - har du slutat åka skidor?"

Det är en fråga som jag fått ganska frekvent i det sista. Jag har förståelse för att den dyker upp, samtidigt som jag ser frågan i sig som ganska underlig. Om en skidåkare tränar löpning under en hel sommar får hen inte följdfrågan om personen skall lägga ner sin vinteridrott och gå över till löpning istället. För löpning är en träningsform som skidåkaren känner till, det är en träningsform som många skidåkare använder som alternativ träningsform och därför är det okej. Crossfit? not so much.

Jag kan därför förstå frågan. Och efter att flera kända konditionsidrottare (som aldrig prövat på crossfit, skall tilläggas) kritiserade crossfit ganska kraftigt för ett par år sedan så ökade väl inte direkt andelen skidåkare som använde crossfit i sitt träningsprogram. Snarare tvärtom. Om en person vars meriter och träningsupplägg man ser upp till slår ner så hårt mot en idrott drar man sig nog för att ge den idrotten en chans.

Jag tror att den generella kunskapen om crossfit hos löpare, skidåkare, triatleter mfl. är ganska låg. Det är ett relativt nytt sätt att träna på och det passar illa i en träningsvärld där väldigt lite förändras i hur träningsupplägg ser ut från år till år. 
Men om inte skidåkarna börjar nosa på crossfit så börjar nog fler crossfitutövare snart börjar nosa på längdskidåkningen - och kanske kommer det öka förståelsen för respektive träningsform.

För ett företag som förstått detta är Thorax Trainer. Thorax Trainer har länge samarbetat med både löpare, triathleter, simmare och (givetvis) skidåkare. För på samma sätt som crossfiten inte bara är en bra träningsform om man vill vara bra på crossfit så är inte Thorax Trainer endast ett bra träningsredskap för skidåkare. Det finns otroligt många bra undersökningar som visar enorma framgångsresultat för atleter som inte sysslar med längdskidåkning, men som använt Thorax Trainer som alternativ träning och som av det fått en fantastisk utväxling i sin huvudidrott.
Nu tar Thorax Trainer även steget in i crossfitvärlden. I helgen kommer event 1 samt finalen i Öresund Games innehålla en 800m sprint på Thorax Trainer. Så vem vet, snart kanske elljusspåren runtom i landet kryllar av färggranna, muskulösa crossfitatleter i knästrumpor. Och man kan ju hoppas att detta i sin tur kan leda till att fler snorsportare besöker en crossfitbox :-)








Och för att svara på frågan, nej jag har inte gett upp min längdskidåkning till förmån för crossfit. På samma sätt som jag inte ger upp min längdskidåkning för att jag springer mycket på sommaren och tävlar i löpning.. :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.