söndag 15 januari 2012

Svar, ny miniSjukdom & tävlingspremiär

Fråga
Pontus
Kan du visa en bättre bild på din Snö-tatuering?


Svar




(anledningen till att den här frågan inte är med i inlägget under är att jag på nått vis presterade att radera den. Teknik-Majken slår till igen.)


Fråga
Anonym
Vem skulle man kunna jämföra dig med? Någon i din egen ålder?

Svar: Jag tycker egentligen inte att det finns någon jag kan jämföra mig med. De i min egen ålder har nästan uteslutande bestämt sig för att satsa på skidåkningen väldigt tidigt, och större delen av dem också gått på skidgymnasium. Jag bestämde mig när jag var 18/19 och har således inte haft samma förutsättningar (speciellt inte med tanke på att det första året mest gick åt för att bli av med min övervikt). Jag tycker heller inte att jag kan jämföra mig med de som är runt 30-snåret eftersom de har tränat så pass mycket längre än mig. Ibland är det lite irriterande att aldrig riktigt känna att man kan jämföras med andra, men oftast är det bara skönt :-)

Fråga
Hur ser du ut till vardags? Ofta ser man bilder på dig på träning eller som nedan från bröllopet i England, men hur ser du ut allt som oftast? :-)

Svar: Ekvationen "Ju mer träning desto fler bagyjeans" tycker jag det ligger mycket i ;-) På jobbet försöker jag se lite vardagsfin ut men efter eftermiddagspassen blir det slappt och mysigt för hela slanten.



typ det här.

Fråga

Man ska väl inte blåsa i sig egen trumpet... Men jag lade in dig i min feed, hoppas att några "mina" besökare hittat hit. Ingen fråga direkt men det skulle vara roligt med mer träningsvideos.

Svar:
Hej Stefan! :-) Tack så mycket! Träningsvideor är faktiskt på G. Skall snart mot snö så då tar vi med oss kameran. Försöker hitta någon snäll figur som kan tänka sig köra vid mig under ett rullskidpass men hittills har svaren varit lite passiva ;-)


Fråga
Anonym

Jag vill veta allt det där som du gav förslag på! ;) Men mest är jag nyfiken på hur mycket du tränar, vad och hur mycket du äter och vad du gör när du inte tränar! :)
Svar:
Jag tränar lite olika olika veckor, under en normal vecka ligger jag på 13-15 timmar effektiv träning. Då räknar jag inte med strech eller promenade jag går. Under en högmängdsvecka ligger jag mellan 20 och 24 timmar träning, och sen stoppar jag in en vecka då och då där jag ligger på 10 :-)

Mina favoritpass är de långa A2-passen, alltså när man ligger på runt 70-85% i puls under en längre tid. Förra året körde jag ett A2 pass på tre timmar, vilket faktiskt kvalar in i topp över mina bästa minnen från 2011. Fantastiskt roligt var det! :-)

Mina hatpassblir väl de korta intervallerna, ex 10x3.

Jag äter ganska mycket, och utanför säsong försöker jag ligga 2-3kg över säsongsvikten, för att minimera risken för skador. Äter man för lite går man ner i vikt direkt, så det är viktigt att få i sig tillräckligt. Jag kan radda upp en vanlig mat-dag i bildform i ett senare inlägg om du vill? Det är lite svårt att förklara och "250g ris, 400g kyckling" osv känns inte direkt som något man får grepp om..


Och sist, när jag inte tränar brukar jag jobba lite längre dagar, städa, storhandla, umgås med Tomas, åka till ex. Göteborg eller Jönköping över dagen och bara mysa med vänner eller bara ta det lugnt. Jag orkar inte alltig pyssla med vardagssysslor när jag tränar mycket så det blir ofta så att jag tar allt under vilodagar.


Fråga
Jacob
Hur länge har du och Tomas varit tillsammans?

Svar:
Den är lite småklurig detdär! Vi har ju "vetat om varandra", sagt hej och sådär sedan 2006 när jag började hänga i Vetlanda. Jag har alltid tyckt att han är den absolut vackraste man jag någonsin sett och (det här fick jag reda på efter att vi blivit tillsammans) han har alltid gått runt och tyckt så om mig. Sen stötte vi ihop med varandra i Oktober 2010 när vi båda var ute på samma ställe, pratade hela kvällen och sen började vi umgås. Så sen Oktober 2010 kan man väl säga att vi mer eller mindre har hängt ihop, men vi har 4e Januari 2011 som "vårt datum" eftersom det var på den dagen vi första gången sa det klart och tydligt att vi var tillsammans :-)




Fråga
Maja
jag undrar hur man får disiplin på sig själv när det gäller träning? Något bra tips som fungerar även för den lata ?


Svar:
Det är sällan jag har svårt med det här med diciplinen, antagligen hänger det ihop med att jag tycker det är så fantastiskt roligt att träna. Och jag tror det är just där man hittar diciplinen - i att det är roligt. Hittar man en träningsform man tycker är rolig blir det sällan problem med att "försöka övertala sig själv" att utföra träningen. Gå ihop ett gäng kompisar och hitta på saker tillsammans! Hyr en badmintonhall och träna, gå långpromenader och tjata loss istället för att göra det över ett glas vin.
Försök också reflektera lite över träningen om det känns motigt. 
Måste du göra det här? Svaret blir antagligen nej. Men kan du ta konsekvenserna av att inte göra det? Kom ihåg den där pigga och härliga känslan man får efter att ha gjort något jobbigt. Känslan av att vara så jäkla duktig för att faktiskt ha gett sig ut fastän man kanske till en början inte ville. Ingenting blir bättre av man har taskig attityd. Har du kanske något favoritband du kan lyssna på medan du håller på som kan göra träningen roligare? Det funkar, jag lovar :-) Musiken kan göra underverk!




Försök också belöna digsjälv om du gjort en riktig prestation fast du inte velat. Har du en kaffemaskin? Gör en riktigt god latte som belöning. Eller tina bär innan du går ut och bestäm dig för att du bara får äta upp de där goda bären om du genomför träningen. När jag har 20-30 min kvar på 3timmarpass är det ibland jävligt surt. Ofta vill man bara skita i den där sista delen och åka hem. Då brukar jag hota migsjälv a la "Majken, åker du inte klart får du fan ingen mat ikväll!!"
Självklart får jag alltid mat, hurvida det beror på att jag alltid genomför passen eller vet att man alltid måste äta efter träning får vara osagt ;-)


Sen skall man komma ihåg att vill man nå ett steg längre så måste det såklart vara lite jobbigt ibland också. 




Fråga
Josefine
Jag gillar också träningsvideos :)
Och är nyfiken på ditt kostupplägg, fast du redan svarat mig på det en gång. Men kost är intressant.
Och vad brukar du göra för styrkeövningar på gymmet?


Svar:
Kostinlägg kommer snart, och det gör video från gymmet också! :-)




Fråga
Morgan Vetlanda
Har följt både dig och Tomas innan ni blev tillsammans. Hur axlar ni att ni båda är elitidrottare (jag ser dig som elitidrottare i alla fall!) i så olika sporter? Han kan väl inte vara hemma knappt någonting mellan Maj och Oktober och du är väl alltid ute i spåren såväl vintertid som sommartid?
Vore intressant att kanske också låta Tomas gästblogga någon gång? Något i stil med det Lady Dahmer har låtit sin man göra vore skojj.
Mvh
Morgan


Svar: Det krävs en del meck men det går väldigt bra tycker jag. Vi är båda väldigt bra på att priortera varandra under hektiska perioder. Har jag några timmar över under en period där jag aldrig är hemma är det väldigt lätt att veta vem man skall spendera dem med om man säger så. Men det stämmer att ingen av oss är hemma så vidare mycket. Han i den form att han är utomlands eller överallt och ingenstans i Sverige, jag i den form att jag tekniskt sett är hemma, men tränar väldigt mycket och därav inte befinner mig i hemmet. Hans säsong sträcker sig från Mars till Oktober och det är väl ungefär då tar vid. Men som sagt, vi är bra på att prioritera och under mina lite lugnare veckor under sommaren reser jag ofta med honom. Springa kan man ju faktiskt göra var som helst och gym finns ju överallt :-) Jag är inte bekant med vad Lady Dahmer har gjort men skall kolla upp det och höra med Tomas vad han tycker!




Kul att det faktiskt ramlade in lite frågor den här gången!
I övrigt har jag precis blivit sjuk efter ett gymbesök och den här gången är jag nästan helt säker på att det beror på hygienen på vårt gym. Och det gör mig fruktansvärt arg. Att man träffar på silverfiskar i duschen och under hantlar samt att personalen tillåts arbeta när de är sjuka och hostar en i ansiktet är INTE okej!! Har sedan länge funderat på att skriva till kommunen om  det här, något som jag nu börjat jobba med.


Det är ingen vidare allvarlig sjukdom, bara enorm huvudvärk och lite hosta (inget halsont) så jag räknar med att var på benen igen väldigt snart. Nästa helg är det ju som bekant tävlingspremiär och det i Vasaloppsspåret! Både jag och Pontus skall åka InterSportloppet som är Halvvasesträckan minus sista kilometern. Start i Oxberg och målgång i Mora! Vinnaren får 10 000 och det hade ju varit helt okej att plocka in ;-) Skämt och sido så har jag inga som helst förväntningar på loppet eftersom jag inte vet vilken form jag är i jämfört med andra. Detta är mitt första lopp för säsongen och jag vet inte heller vad de här 2 sjukdomsperioderna under kort tid har gjort med min kropp. Men jag ser väldigt mycket fram emot att äntligen få en tävlingsväst i skidsammanhang igen! :-) Tur för mig att det är 49 dagar kvar tills jag skall vara i mitt livs form ;-) 


Efter loppet är planen att vi skall stanna kvar ett par dagar för träning, det också i Vasaloppsspåret!  

1 kommentar:

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.