torsdag 17 maj 2012

15 timmar på tre dagar & baby boom! =)

De senaste dagarna har varit tuffa.

Klockan har ringt mellan 04:50 och 05:30 varje morgon och så fort det inte har varit träning har det varit flyttande av fler kartonger, ihopsättande av diverse IKEA-möbler, jobb, jobb, lite mer jobb och resor till IKEA för att man självklart har glömt att köpa delar.Veckor med mycket mängd är jobbiga nog i sig men när det blir som den här veckan har det bara varit ett helvete flera gånger. Den här ständiga stressen! När man tränar tänker man på att man måste SKYNDA SIG när man kommer hem för att hinna till jobbet i tid, när man kommer hem från jobbet tänker man att man måste SKYNDA SIG att komma ut på pass nr2 för att komma hem innan midnatt och när man kommer hem från passet måste man SKYNDA SIG att laga mat, äta, ta hand om Nuss och somna fort som fan eftersom klockan skall ringa så tidigt nästa morgon..

Det är en svår balans. Att träna så mycket man måste samtidigt som man måste jobba sina timmar för att få sin lön så man kan köpa mat och betala hyra.

Idag är det i alla fall vilodag, samt röd dag, samt Norges nationaldag, vilket har varit så jävla obeskrivligt skönt. Att kunna sova så länge man ville utan att ställa klockan, gå upp och äta frukost med den man älskar mest i hela världen och sen lugnt kunna fortsätta med flyttandet utan att känna stress över hur man skall få ihop dagen. De kommande dagarna kommer inehålla i stort sett lika mycket träning som de tre föregående, men dels är passen färre och istället längre, och dels är det helg och då försvinner hela faktorn med jobb, så det blir inte lika svårt att få ihop allting.

Även om det är tufft veckor som den här så älskar jag verkligen det här, och när jag vaknade idag ville jag inget hellre än ut och springa intervaller eller sticka en sväng till gymmet och styrketräna. Det känns obeskrivligt att kroppen är så pass pigg trots mängden träning. Ett stort steg från förra sommaren då jag varken tränade såhär långa pass eller såhär många. Jag har vunnit extremt mycket på att jag har tagit träningsökningen i min takt och inte blivit stressad eller hetsad av hur andra tränar, vilket jag upplever det är ganska lätt att bli ibland. Jag har aldrig tränat när jag varit sjuk, det minsta skadad eller smårisig. Jag har aldrig ens övervägt att röra på mig det minsta när jag har ont i halsen (till och med protesterat högljutt när de på jobbet bad mig lyfta ner lite kartonger). Jag har aldrig varit så dum att jag sprungit före frukost för att öka fettförbränningen (ren idioti) eller skippat återhämtnings-mål för att duschen/sängen lockar mer. Har börjat strecha och köra rörlighetsträning kontinuerligt.  Skall man träna mycket tycker jag man har man ett klart ansvar gentemot sigsjälv, och sin kropp.

I veckan har vi också åkt runt på en hel del sponsormöten! Det har varit riktigt kul att besöka alla, och sitta ner och berätta om våra fina resultat och allt roligt som kommer hända framöver =)
Så till den sista delen av rubriken: den sista veckan har vår familjekrets fått två nya små killar! Stort grattis till Amie & Cameron som fick Jack, och massa grattis till Janicke & Roar som för ett par timmar sedan fick lilla Theodor! =)
våran lilla bebis =)

mycket sånt här i det sista...

När vi fick nyheten om lilla Theodor idag firade jag och mamma med glass =)


i veckan höll jag och Pontus föredrag på Rotary i Bredaryd. Där hade man öl. Mycket öl.


6 kommentarer:

  1. Kul och inspirerande att läsa om din tuffa vecka! =) Dock måste jag erkänna att jag blir ganska provocerad av din kommentar kring att springa innan frukost.

    "Jag har aldrig varit så dum att jag sprungit före frukost för att öka fettförbränningen (ren idioti)"

    Just nu är jag skadad men annars springer jag gärna en eller två dagar i veckan innan frukost. Det finns en del forskning kring träning med låga glykogennivåer, enl. principen som brukar kallas "Train low, race high". Kortfattat går det ut på att man ska lära kroppen att använda fett som bränsle. Professorn Bengt Saltin är en av förespråkarna. Genom att träna utan att tillföra kolhydrater ska mitokondrietillväxten, som är avgörande för uthållighet vid långa distanser, öka…

    Jag kör i stort sett aldrig träningspass med tillskott av kolhydrater i form av energidrycker och liknande och får verkligen en märkbar effekt av att tillföra kolhydrater under tävlingar.

    Morgonpassen innan frukost är alltid lågintensiva och det är självklart väldigt viktigt att få i sig mat efter passet, precis som efter vilket pass som helst. Resultatet blir ett träningspass där man kör på samma låga energinivåer som ett långt distanspass utan att det tar så mycket tid. För mig har det även haft en psykologisk positiv effekt i och med att jag märkt att jag faktiskt kan springa, om än långsammare, även utan tillförd energi. Det är ju många olika faktorer som spelar in och omöjligt att med säkerhet säga vad som påverkat min utveckling mest, men helt klart är att mina morgonpass/långa distanspass nu går väldigt mycket bättre än tidigare.

    Det är möjligt att det inte är någon bra metod för någon som tränar extremt mycket men för mig med begränsad tid för träning har det funkat klockrent.

    Vore intressant med en mer utförlig förklaring kring vad som är så dåligt med löpning innan frukost!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fia! =)
      Yes, det ska bli.
      Jag skulle aldrig träna innan frukost med tanke på hur påfrestande det är för kroppen. För mig känns det bara som en väldigt extrem form av att öka sin fettförbränning under passet. Skaderisken ökar sjukt mycket och du springer inte lika fort/effektivt som om du har ätit frukost innan.
      För mig känns det helt enkelt bara som en väldigt extrem form att öka sin fettförbränning, med fler risker än fördelar. Men visst ökar fettförbränningen (det är ju dock bevisat att fettförbränningen under en längre period förblir densamma eftersom hög fettförbränning vid ett tillfälle gör att kroppen kompenserar detta genom att bränna mer kolhydrater senare), men det bryter också ner musklerna på ett helt annat sätt än vad träning med mat i magen gör. Omkring 10% av det du förbränner på fastande mage är muskelproteiner. Det tär liksom på kroppen på ett helt annat sätt och därav krävs också mer återhämtning.
      Sen jag började käka frukost innan mina pass upplever jag att jag har lättare att återhämta mig, får mer ut av träningen och att jag har mycket jämnare puls.

      Under mina långpass käkar jag både innan, under och efter, för att kvalitén på passen inte skall ebba ut efter ca 2,5 timme när depåerna börjar tryta.

      Radera
  2. Hmm...Du verkar ha samma problem som mig! Jag skrev en kommentar igår som bara verkar ha försvunnit! =(

    Undrade bland annat varifrån du fått veta att 10% av det som förbränns under ett morgonpass är muskelproteiner? Vad jag förstår bryter all träning ner muskelprotein men det återbildas hela tiden. Tillför man bara energi och protein efter passet upphör nedbrytningen.

    Undrar också hur ett morgonpass löpning innan frukost skulle kunna öka skaderisken "sjukt mycket".

    Sen vill jag poängtera att jag inte tror på att köra många eller alla pass på låga glykogendepåer utan det handlar i det här fallet om typ 1 av 7 pass som genomförs med låga glykogendepåer från start. Kör jag riktigt långa distanspass (över 3 h) äter jag gärna något (en banan, eller ännu hellre en glass! =)) efter halva passet. I stort sett alla tävlingar kör jag med energitillskott i form av sportdryck eller liquids.

    Vid långa pass (1,5-2 timmar) tömmer man oavsett sina glykogendepåer och måste använda fett som bränsle. Detta även om man tillför kolhydrater. Att använda fett som bränsle är något man kan bli bättre på och det är just det som är syftet med löppass innan frukost. Vid lågintensiv träning kommer en större mängd av energin från fettdepåer. Medan fettdepåerna är i stort sett obegränsade är kolhydratdepåerna som sagt begränsade till några timmars arbete. Att fylla på de tomma kolhydratdepåerna tar 1-2 dagar med normal kost, fast kan påskyndas genom att äta mycket kolhydrater direkt efter träning.

    Detta borde ju betyda att om du tränar på så mycket som du gjort den här veckan så kommer du aldrig att hinna fylla upp dina glykogendepåer mellan passen och det borde ju i så fall ge ungefär samma effekt som träning direkt på morgonen.

    Väldigt intressant diskussion det här måste jag säga. =)
    Vill gärna ha tips på bra böcker eller annat om just kost och träning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommentarshelvete. Såg till och med att det stod 3 kommentarer, vips när jag kollade igårkväll så stod det bara 2 igen och jag fattade ingenting.

      Bland det första jag gick igenom med min sjukgymnast efter alla knäproblem var att absolut käka frukost innan träningen på morgonen, eftersom återhämtningen blir bättre, det skulle tära mycket mindre på kroppen och återhämtningen skulle gå fortare. Dessutom skall det minska skaderisken sas det från alla håll och kanter. Vi pratade specifikt om det här och jag fick väl ungefär svaret "Nej för helvete!".
      Detsamma sa Oskar när vi var hemma hos honom och gick igenom allt kring träning förra våren. Så VARFÖR det är så, är jag för dåligt insatt i för att svara på. Har helt enkelt litat på de experter som sagt det åt mig.

      Och eftersom jag sen jag började käka frukost aldrig haft skadeproblem så tror jag det har något med saken att göra. Beror självklart inte bara på det, men en bidragande faktor? Tveklöst.Förra sommaren slarvade jag en del och var borta från både löpning och rullskidor länge pga hälsena och knäproblem. Eftersom man kan få samma effekt som ett pass utan käk innan pass på annat håll har jag helt enkelt alltid tyckt att det är dumt att inte käka frukost innan.

      Sen handlar det ju långt ifrån bara att använda fett som bränsle. Hade det varit så hade ju varenda idrottsman/kvinna varit LCHF-are eftersom kroppen automatiskt får en högre förbränning av det man käkar mer av.

      Och ja, glass är så jävla gott under ett träningspass! =) Ända sen Runner's skrev att isglass under/precis efter ett pass kan ha positiv effekt på blodkärl (eller hur det nu var) så har jag alltid ätit Twister med gott samvete =)

      Radera
  3. Jag undrar vad du äter innan dina tidiga morgonpass och hur långt innan passet du äter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna! =)
      Det är väldigt olika. Kaffe med varm mjölk,juice mackor med philadelphia-ost, tomater och rödlök och en mango käkade jag idag i alla fall =)
      Väntar ungefär en timme mellan maten och det att jag ger mig ut. Drömscenariot hade såklart varit att vänta lite mer men det går inte på grund av hela den här biten med att vara på jobbet i tid och inte förlora någon sömn.

      Radera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.