söndag 8 juli 2012

Ett Vasalopp i tid som träningspass .

Idag avverkades ett rekordlångt rullskidpass på de småländska vägarna, det överlägset längsta den här sommaren både sett till tid och distans.
Klockan 11 åkte jag hemifrån på mina klassiska Atlas XCS Fibrecap och körde ut mot Nennesmo och Reftele. Idag var en såndär fin dag när allt stämde och inte ens den förjävliga asfalten från Reftele - Ås -  Bredaryd (20km...) fick mig på dåligt humör! Eller, ja, inte på så dåligt humör som jag brukar bli i alla fall.. ;-)

I Bredaryd hade jag avverkat 2:20 av de från 3-4 inplanerade timmarna och bestämde mig för en glasspaus på gräsmattan utanför macken. Efter ett tag kom jag fram till två saker. Jag var inte det minsta trött och utan någon att pussa på där hemma finns det ju ingen anledning att vara hemma för sakens skull. Varför åka hem efter 3 eller 4 timmar ? Efter lite filurklur hade jag förlängt den ursprungliga rundan och började fundera på om jag skulle orka så mycket som fem timmar, och framförallt: om det var vettigt att träna så länge? Eller kommer det bryta så mycket på kroppen att det krävs så pass mycket återhämtning att det bara är dumt ? Trots allt så är det inte den som tränar längst pass som vinner. Men å andra sidan var det ju så lågintensivt som det bara kan bli? Och håller man på i 5 timmar på tävling är det väl inte helt ovettigt att någon gång då och då också träna så länge?

Men med tanke på det fina vädret, att jag hade pengar över efter glassen och kunde köpa med mig lite kexchoklad, att jag hade en sprillans ny spellista att spela sönder,  samt att allt är roligare än att städa huset så blev det den långa rundan i alla fall :-) Under sista halvan av träningen som för er närbebodda var Bredaryd - Lanna - Väset - Målskog - Gnosjö - Gislaved - Anderstorp hade jag ytterligare 3 stopp innan jag kom hem, då för att fylla på vatten, käka nödproviant samt trycka i mig lite druvsocker.
När jag kom hem vid 17 var jag faktiskt riktigt pigg och glad efter att ha genomfört säsongens längsta rullskidpass :-) Totalt blev det 5 timmar och strax över 71KM långt.
Passet från förra sommaren som varade nästan 1 timme längre och dessutom begav sig på 3or i REGN slår lätt det här passet sett till hur jobbigt det var, men det här passet var nog det finaste jag haft sen vi var i Skeikampen på träningsläger i December :-)

Veckan slutade med nästan 16 timmars träning på 5 dagar, vilket får vara helt godkänt ändå :-) Av de passen har jag tyvärr bara fått till två intervallpass, men två grymma sådana så det får vara okej ändå. Utöver det har det varit stakpass på rull, ett längre cykelpass, ett styrkepass med vikter och ett utan, lite löpning och lite SkiErg i Vetlanda.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.