söndag 12 oktober 2014

Salomon RC Skin!

I somras var jag med Salomon i Torsby för att spela in filmer om lite olika skidor. Filmerna kommer ligga på olika företags webbshop där det är tänkt att man kan titta på filmen och få information istället för att läsa en text. Min absoluta favoritskida av skidorna jag filmades med är nya Salomon RC Skin. Den har integrerade stighudar i syntet i belaget vid fästzonen vilket gör att du aldrig behöver tänka på att valla fäste. Guld värt för alla oss som inte bor i Norrland där det är blå burk som gäller från November till Mars ;-) Här nere i södra Sverige kan det ju vara -10 en dag och +3 nästa. Utöver det tycker jag det är så fantastiskt skönt att ha något under skidorna som funkat när det är varmt men inte kladdar ner hela bilen/kläderna/handskarna/etc.

Stighudarna känns lite som päls och håller i ungefär 80 mil beroende på hur snön man åker på är. När man tycker att stighudarna är för slitna värmer man ytan där de gamla stighudarna sitter, drar loss dem och fäster sedan på nya som man kan köpa för ~200:-. 

Förutom att man slipper kladd så är det här oerhört tidssparande när man skall träna. Jag gör alltid så när jag skall träna att jag utöver själva tiden för träningen avsätter en viss tid för övrig tid i samband med träningen. Alltså hur lång tid det eventuellt tar att ta sig till/från träningen, hur lång tid man ev. behöver för näringsintag + toalettpauser. På skidpassen har jag även en viss "felvallningstid" och "omvallningstid". Alltså att vallan jag lagt på hemma inte kommer funka och jag tvingas valla om, eller att det jag lagt på hemma funkar men att jag lagt på för lite. Det här tiden är i stort sett omöjlig att uppskatta och kan ligga på allt från 5 minuter till 40 minuter. Men med Salomon RC Skin har jag sparat enormt mycket tid. Både i och med att jag slipper valla hemma och i och med att jag aldrig vallar fel - för det fäster ju alltid!

Jag använder Salomon RC Skin som träningsskida men tycker absolut att den funkar som Vasaloppsskida om du har som mål att åka på 7,5+ timmar. Tycker man att den vanliga stighuden bettar lite för bra för tävling så finns möjligheten att köpa till en svart stighud med lite kortare "päls". Tänk dig själv, ett helt Vasalopp utan att behöva tänka på att valla om eller oroa dig över att du kommer ha bakhalt! Jag tror verkligen Salomon har hittat ett vinnande koncept i och med den här skidan; både för elit, elitmotionär och motionärer. För oavsett vilken nivå man är på så är man intresserad av att tidseffektivisera. 

Just nu kan du köpa Salomon RC Skin för 2595:- inklusive bindning hos Pölder Sport. Klicka här för att komma direkt till produktens sida.

screenshot från filmen



Det var verkligen fantastiskt roligt att få spela in den här filmen tillsammans med Salomon! Så jäkla roligt vi hade och så snyggt som Robban har gjort det! Det var första gången jag gjorde något liknande och det var väldigt lärorikt. Men så här i efterhand skulle jag gjort en del annorlunda. Till exempel: LE!!! Jag gör ju knappt annat än skratta och le här hemma till vardags men så fort en kamera går på och saker skall filmas så blev det visst väldigt svårt.. ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.