tisdag 10 februari 2015

Intervaller med Ellen och B.A.B.Y. Runners Team Vetlanda.

B.A.B.Y. Runners är ett förening som erbjuder kvinnor i alla olika åldrar gratis löpträning runtom i hela Sverige. Inga förkunskaper krävs mer än att du skall kunna springa 2-3KM i ett lugnt tempo. Träningen anpassas sedan så att alla, oavsett fysisk kapacitet och nivå, skall kunna träna tillsammans. Och i höstas startade min vän Ellen upp B.A.B.Y Runners Team Vetlanda! Det enda man behöver göra för att vara med är att gå med i "B.A.B.Y. Runners Team Vetlanda" på Facebook och anmäla sig till nyhetsbrevet, sen är det bara att börja träna. Jag har tänkt gå varje gång men på grund av alla sjukdomar har jag aldrig kunnat. Förrän igår! Det var fantastiskt roligt och energigivande. Både det att träna med andra är ju stort för en som kör 99% av alla sina pass helt ensam. Sen så blev man så glad av att se alla som kämpade och peppade varandra, allt från 18åringar till 50+-are. Allt från riktigt duktiga löpare till nybörjare.

Passet började vid tjust kulle med att vi sprang drygt 1,5KM till en snötäckt fotbollsplan där vi sedan delade upp oss i grupper om tre. Sedan skulle vi köra så många stafettintervaller som möjligt på 20 minuter, där en vilade, en körde powersquats och en sprang. Brutalt jobbigt, speciellt i 10cm fuktig snö. Jag höll mig på runt 180 i puls de första 10 minutrarna och sedan försökte jag gradvis pressa kroppen mer och mer. Det resulterade i att jag de sista 5 minutrarna snittade på 201 och maxade ur på 219 (2 slag från min maxpuls).

Efter det joggade vi tillbaka till tjust kulle där vi körde backintervaller två och två. En sprang och den andra körde upphopp med squats. Så många gånger vi hann på 10 minuter. Avslutningsvis körde vi en tabataintervall med varannan aktiv period utfallshopp och varannan höga knän. Ett jätteroligt och inspirerande pass, och allt blir ju ännu lite bättre av att energi-Ellen är den som håller i alltihop :-)

Jag och Ellen innan Salomon Trail Tour i Jönköping 2014 (21KM).

219 i maxpuls igår.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.