lördag 28 februari 2015

Vikten av TjejVasan.

Jag älskar verkligen damidrott, och brinner kanske lite extra för just damskidåkning (go figure). Kanske är det just därför som jag också älskar TjejVasan. Men varje år blir man varse om att väldigt många inte känner så. Det finns väldigt många som är kritiska till TjejVasan. En stor del av det ligger nog i att TjejVasan bara är 30KM lång; en tredjedel av Vasaloppssträckan. Jag kan förstå den kritiken; det är väldigt känsligt att man kör en tredjedel av ett annat större lopp och sedan döper det till något innehållande "Tjej". För många känns det fel och avigt och det signalerar att tjejer är lite sämre och lite svagare.

Jag förstår det, men samtidigt ser jag det inte så. Jag ser bara fördelar med TjejVasan, och det tror jag en majoritet av de som åker också gör.

Ur damelitens perspektiv finns det enorma fördelar med TjejVasan. Det blir ett eget lopp med fokus från alla typer av media på just damåkare. Tätåkarna kan göra sitt eget lopp, lägga upp en taktik och lagköra. Tittar vi på Vasaloppet så finns inte samma möjlighet eller samma fokus där. I Vasaloppet klipper man in damernas passeringar vid de olika kontrollerna, och har vi tur får vi följa damledarinnan/ledarinnorna in mot mål de sista kilometerna. Övrig tid får vi se en lång orm med herråkare. Det har blivit bättre, jag minns för några år sedan när jag såg Vasaloppet och då pratade man knappt om damsegrarinnan förrän hon korsade mållinjen, men utvecklingen går för sakta. I de övriga Ski Classics-loppen har det också blivit bättre i och med att tjejerna får starta före herrarna, men så fort herrarna startar blir det väldigt tydligt vilken av klasserna som prioriteras; och det är inte damklassen. Vissa lopp har till och med visat mer av herrarnas uppvärmning än damernas start och då kan man ju verkligen fråga sig om de förstått poängen med en separat damstart.
Men det är just här TjejVasan blir så viktig. Här får tjejer som tränar och satsar utanför både team och landslag chansen att synas, men även de etablerade tjejerna som överlag får väldigt lite tv-tid och fokus. De drygt 100 första får även elitlangning av arrangören vilket gör att förutsättningarna blir mer jämna.

För motionärerna tror jag också det finns en fördel med att det bara är andra tjejer i spåren. Det finns något härligt i det faktum att det bara är tjejer där. Utan att på något sätt dra alla män över en kam så är det tyvärr så att många män ser sig själv som lite överlägsna tjejer och gärna tar sig lite för stora friheter på olika träningsarenor. Så även i vasaloppsspåren. Det kan vara att ta sig rätten att klampa in på någons skidor och samtidigt komma med en nedsättande kommentar om att man är tjej, ett slag med en stav över rumpan och någon syrlig kommentar om "fin utsikt" eller en knuff i en backe. Man vill inte få "tjejstryk" och det tar sig tråkiga uttryck ibland. Jag har själv upplevt detta under mina första två starter i Vasaloppet när jag startade lite längre bak, och även i flera andra lopp under de där första åren när jag tävlade. Det finns naturligtvis kvinnor som också sysslar med detta också, men beteendet känns inte alls så utbrett bland kvinnor. Jag upplever att många kvinnor tycker att det är skönt att det bara är andra kvinnor som är ute och åker. På samma sätt som många kvinnor väljer att bara delta i gruppass för kvinnor, i löpgrupper för kvinnor eller går till gym för kvinnor. Det blir mer avslappnat och en frihet för många.

Så kommer vi till det sista argumentet med sträckan. Varför är den bara 30KM? Varför kör man inte hela Vasaloppet, eller i alla fall 45KM? Ja, där kan vi ju plocka bort dameliten ur aspekten för de har ju bevisligen kapacitet för att köra hela distansen utan problem. Däremot kan man ju fråga sig hur mediafokuset skulle vara på ett damlopp över 90KM med de stora luckorna som troligtvis skulle bli mellan åkarna. En annan aspekt är hur många motionärer som skulle ställa upp på ett sådant lopp; både sett till distansen och sett till att det skulle bli väldigt tomt ute i spåret. Ett 90KM långt lopp helt ensam känns ju inte som det mest inspirerande. Och med tanke på hur få antalet åkare som skulle ställa upp skulle bli skulle det inte heller gå ihop sig för arrangörerna. Nej, när det kommer till distansen tror jag att det huvudsakligen är motionärerna man tagit hänsyn till. 30KM känns som en gräns för många. Man skulle säkert kunna länga till 45KM utan att tappa speciellt många tusen åkare men blir det ännu längre har jag svårt att tro att det skulle bli den där folkfesten med 10 000 kvinnor i åldrarna 17 till 70+. Och just den där folkfesten är ju en så stor del av TjejVasan.

Nu har säkert en del av er som läst hunnit bli lite uppretade, av tidigare erfarenhet är det ju inte helt ovanligt när jag "tänker till" via blogginlägg. Så innan ni skriver ner något riktigt surt i kommentarsfältet får jag väl ta och påminna om att detta är mina högst egna tankar och ingen generell sanning som alla i världen måste hålla med om ;-) Jag har full respekt för att många inte tycker som jag, men här har ni i alla fall anledningen till att jag håller TjejVasan väldigt varmt om hjärtat och tycker att vi borde ha fler såna här lopp (men gärna lite längre!) och inte färre.

6 kommentarer:

  1. Med samma argument, skulle det isåfall vara ok att stänga Vasaloppet för damer igen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser inte att min argumentation skulle gå att vända åt det hållet så utveckla hemskt gärna hur du tänker "undrande".

      Radera
    2. Det kanske finns herrar som vill åka ett lopp med bara herrar också? (och slippa få tjejstryk t.ex). Och varför ska det vara två lopp med tävlingsklass för damer och bara ett för herrar? Urvattnar inte det damtävlingen under Vasaloppet då många ser tjejvasan som damernas huvudklass?
      Mitt förslag för veckan (kommer nog inte att ske dock)
      Fre: kortvasan dam (motion)
      Lör: kortvasan herr (motion)
      Ös och halvvasa som nu
      lör: Vasaloppet dam (tävling helst 90k)
      Sön: Vasaloppet herr (tävling)
      Då skulle även ett par tusen startplatser frigöras till herrar som inte får åka i dagsläget.

      Radera
    3. Om man som man har problem med att få tjejstryk tycker jag man skall reflektera lite kring sin kvinnosyn och ställa sig frågan varför det är jobbigare att få stryk av en kvinna än av en man.

      TjejVasan och Vasaloppet är helt olika lopp och jag förstår inte riktigt hur de skulle konkurrera med varandra eller hur TjejVasan skulle urvattna damklassen i Vasaloppet. Jag har personligen aldrig mött någon som ser TjejVasan som damernas "huvudklass" så det är inget jag kan relatera till.

      I inlägget pratar jag om vikten av fler lopp för tjejer, inte av att dela upp redan existerande lopp så jag köper inte resonemanget att mitt inlägg skulle gå att vrida åt det hållet. Att ha ett separat Vasalopp för damer och herrar tycker jag låter som en väldigt konstig idé, och eftersom du själv skriver att det inte kommer hända så måste ju även du förstå att det inte är gångbart. Varken ur åkarsynpunkt eller ur ett ekonomiskt perspektiv sett från arrangörernas sida.

      Angående att herråkare kanske vill åka ett lopp med bara herråkare så är det ju fritt fram att åka alla andra lopp i Vasaloppsveckan då. Det är nämligen drygt 90% herrar i de övriga loppen så att 10% damer skulle vara så mycket att det utgör ett problem blir nästan lite komiskt.

      Radera
  2. Jättebra inlägg Majken! Hoppas vi ses i veckan! :)

    SvaraRadera
  3. Tummen upp, alla dar i veckan! Kram

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.