fredag 18 mars 2011

8. Favoritmat

Våren 2010 blev jag vegetarian och sen dess har jag inte ätit varken kött eller fisk. Jag har sagt det förrut och tänker fortsätta påpeka det: det här har ingenting att göra med att jag skulle tycka synd om några djur. Innan jag blev vegetarian levde jag utan kolhydrater i 10 månader, men bestämde mig för att sluta med det eftersom det inte fungerade särskillt bra för mig. Jag fick tipset att testa att leva vegetariskt eftersom det ger så mycket energi och det stämde på mig! Jag fick massa energi och saknar inte köttet alls, till skillnad från när jag körde LCHF där jag ofta saknade att äta kolhydrater.
Däremot äter jag ägg, för där finns "rena proteiner" & inga slaggprodukter. Jag känner också att jag måste ha någon fast proteinkälla för att musklerna skall kunna ta åt sig träningen.

Favoritmat vet jag faktiskt inte. Jag försöker äta varierat, älskar grönsaker och frukter. Är en sucker för grillat, veg.tacos & så älskar jag avokado : ) Har aldrig tyckt om sånt som pizza, kebab och korv. Tror det har mycket med att göra att vi aldrig åt så mycket skräpmat när jag växte upp. Åt min första pizza när jag var 17!

( Vill påpeka att det här bara är hur den vegetariska livsstilen påverkade mig. om du testar det kanske det inte alls fungerar för att din kropp reagerar olika. Det bästa är att test olika saker och samtidigt läsa mycket om kost och vad kroppen behöver. Är du till exempel vegetarian behöver du tillskott för omega3 och vitamninen B12 eftersom de bara finns i fisk och kött )


Men det viktigaste är såklart att man äter på ett sätt där både kroppen & själen mår bra : ) Man skall inte känna att något fattas en, samtidigt som man måste tänka på att inte stoppa i sig saker som innehåller för mycket onyttigt fett, E-ämnen eller socker. Ett tips är att aldrig välja lightprodukter som bara är dåligt. Jag dricker alltid röd mjölk till exempel : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.