torsdag 23 juni 2011

Svar på frågor :-)

Anonym
Vad stoppar du i dig under långpass?


Svar: Det är lite olika. Men under långpass brukar det vara vatten och/eller sportdryck. Brukar ofta blanda i "Vitargo endurance" i vanligt varmt vatten. Det gör att jag får en ultrahypoton sportdryck, alltså en sportdryck som passerar magsäcken väldigt, väldigt fort och istället går direkt ner till tunntarmen där kroppens vätske/energi-upptagning sker. (vilket i sin tur- som ni säkert kan räkna ut själva också- betyder att jag snabbt kan tillgodogöra mig ämnena i drycken och att den gör mer nytta än bara vanligt vatten). Den är också väldigt bra för att upprätthålla blodsockernivån i kroppen. 
Kör man mer än en timme skall man alltid ha med sig något mer än bara vanligt vatten i alla fall! Vad det är får man testa sig fram till :-) Alla kroppar fungerar olika och gillar olika saker.



Anders
Varför åker du inte på swenor??


Svar: Jag försöker alltid testa på nya grejjer. Nya märken, nya sätt att träna på och ny utrustning. För att aldrig fastna helt och alltid veta att jag har bra grejjer. Hur skulle man annars få reda på om man kan göra saker bättre eller använda bättre saker? :-) Jag åkte på swenor tidigare men så testade jag Atlas XCS Fibrecap och tyckte bättre om dom helt enkelt. Dom är sköna att åka på, dämpar svinbra mot "rugglig" asfalt, är snygga och har en bra vikt. De väger inte minst av alla rullskidor, men jag ser inte riktigt varför folk håller på att lägga fokus vid det hela tiden. Att 50-100 gram tyngre rullskidor skulle "förstöra tekniken" tycker jag är bullshit. Orkar man inte lyfta 1300 gram med foten skall man nog oroa sig mer över att man borde spendera lite mer tid på gymmet än att tekniken skall bli förstörd.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.