torsdag 29 december 2011

Jul, 2 timmar SkiErg & backträning .

Efter en fantastisk julafton med ett riktigt långt distanspass har bra pass avlöst varandra under veckan. Min sjukdomsperiod tog väldigt hårt på mig och det har tagit ett bra tag att komma tillbaka till ett läge där jag kan träna helt obehindrat. Distanspassen rullade igång ganska fort men främst de tuffare passen, mina favoriter som är de riktigt långa A2-passen samt en del intervall-pass, har fått utgå då kroppen inte ville med det.

Först idag vågade jag mig på ett riktigt grispass igen, det blev skidgång med långa impulser en riktigt lång backe här i Vetlanda. Det blev löpning/gång uppför och så maximal fart nerför. Så höll det på i lite över en timme. Fantastiskt pass där man sällan kom under 75% i puls.

Jag har också köpt mig gymkort i Vetlanda, först och främst för att det blir lättare att träna här då, eftersom jag inte riktigt har hittat så många bra rullskidrundor. På det sättet är det bra att bo på ett så litet ställe som Anderstorp - alla vägar in och ut därifrån är landsvägar så rullskidor går åka åt vilket håll som helst. Här blir det lite meckigare med större vägar. Om någon här i trakten har tips på fina rundor är de varmt välkomna!
Men en annan anledning till gymkortet finns ju också: SkiErg.
I förrgår upptäckte jag att jag både glömt löparskor och pjäxor hemma, och därför tvingades jag lägga det inplanerade 2timmarpasset på SkiErg istället för rullskidor. Jag körde på motsånd 10 hela tiden och det gick förvånansvärt lätt. Efter ett tag fick jag kramp i händerna, eftersom man måste krama om de där handtagen bra mycket hårdare än när man åker rullskidor, men i övrigt var det faktiskt inga större problem. Förrutom biten med att det hade varit trevligt att ha något att titta på istället för en grå vägg ;-) Undrar vad de säger om man tar med sig datorn och sätter på en film medan man håller på ?

Efter backpass och Tour de Ski (Hörde jag ÄNTLIGEN?!!) stack jag ner till gymmet idag för att testa lite löpning på band. Det känns bra inför tävlingen på nyårsafton, lite nervöst kanske med tankepå att jag så gärna vill få ett respektabelt resultat. Och lite nervös inför hur det skall bli med asfaltslöpning för första gången på säkert 3 år.

på julaftonspasset pimpade jag håret.

storfrukost & "Tre nötter til Askepott" hemma hos mamma & pappa :-)

världens finaste Fluff.



Juldagen.

Jag fick en fin mössa i julklapp.

Tomas under dagens backpass!

1 kommentar:

  1. Skönt att se att det är fler än jag som har problem med remmarna på Skierg! Det är det största hindret för att köra länge tycker jag. Jag får konstiga domningar i händerna efter att jag har kört. Jag försöker slappna av och inte hålla så krampaktigt men glider bara ur remmarna då. Kanske är en tjejgrejj, att vi har mindre händer eller så, för jag har inte hört några killar som har problem...

    Härligt att du verkar vara på banan igen! Lycka till med löpningen i morgon och träningen i allmänhet framöver! Vi ses väl på Tjejvasan om inte förr!

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.