fredag 13 juli 2012

Fjällräven Classic & semesterplaner .

Förra året var jag anmäld till Fjällräven Classic, men på grund av att en av lagmedlemmarna tvingades operera knät nära inpå tävlingen så fick vi ställa in. Men så fort anmälan öppnade för i år var vi på hugget och den här gången blir det av! Fjällräven Classic är en vandringstävling som sträcker sig från Nikkaluokta till Abisko, vilket är en sträcka på 110km. 
Under vandringen bär man med sig sin egen packning och sover i tält längs med sträckan. Jag har förstått det så att det finns vissa saker man måste ha med sig i packningen, lite som i Birkebeinerrennet på skidor. Alla deltagare måste också ha del i tält, så har jag förstått det rätt kan man inte delta ensam. Under de 11 milen finns det 6 stationer där man kan fylla på matförrådet, samt bada bastu och träffa sjukvårdare om man skulle behöva det :-)

Tävlingen pågår i år mellan den 10e och 17e Augusti, och vi har som mål att ta oss igenom på under 2 dygn i alla fall. De som vinner brukar vara ultralöpare och tar sig i mål på runt 14-15 timmar.

På grund av att denna långpromenad väntar har jag börjat lägga in lite stavgång i träningsprogrammet. Den här veckan gick jag 5 timmar och 33 km fördelat på 2 dagar. Jag hoppas på att i alla fall hinna gå en 15 mil innan vår start om en knapp månad, samt få till en riktigt lång promenad på 5-6 timmar. Mest för att härda fötterna och ta reda på lite vad som händer med kroppen när man går riktigt långt.

De timmarna jag har gått hittills har varit väldigt intressanta faktiskt. Det är en helt annan känsla att gå långt än att springa långt. Det känns på ett helt annat sätt i muskler och leder och det händer helt andra saker med kroppen. Jag har aldrig fått blåsor av löpning, inte ens när jag sprungit in skor. Men efter bara 1 timmes stavgång i Tisdags kände jag att det inte skulle bli kul att ta av sig skorna när jag kom hem...
Om någon vet vad sånt beror på får ni gärna höra av er :-)
Jag har gått 2,5 timme i mina Asics Fuji Attack och 2,5 i mina Asics Gel Trabuco. Och jag kan redan nu säga att jag kommer använda mig av de sistnämnda under Fjällräven Classic. Fuji-skorna är underbara att springa i, men de sitter lite för tight runt foten för att vara passande för att gå 11 mil i. Dessutom är de relativt nya, vilket också talat mot dem. Tydligen är det så att fötterna svullnar upp en hel del när man går såhär mycket/länge och därför är det bättre att ta ett par lite lösare skor, eller såna du har haft ett bra tag och sprungit/gått väldigt mycket i. Mina Gel Trabuco Trail-skor har underbar dämpning, är bekvämt uttöjda,  och känns därför helt given att gå i. Ett annat tips jag fått är att ha med ett extra par skor, och till det får mina s.k "myrlöpnings Asics" duga.

Jag håller 8:30-9:00 tempo och tycker det fungerar bra. Håller mig runt 115-118 i puls och registrerar således passen som A1 pass. Först kändes det som lite fusk att ens skriva in "stavgång" på FunBeat, man GÅR ju bara?! Sen kom jag att tänka på att jag på cykelpass inte ligger så mycket högre i puls än på stavgångspassen så då kändes det plötsligt mer okej.
Men jag har ändå gjort upp en tumregel att stavgångpass måste ligga runt 2,5 timme för att det skall få räknas med som träning, beroende på den låga intensiteten.

Mina stavgångs-stavar är ca 20cm lägre än mina skidstavar. 


Gymmet har stängt, så de nästkommande veckorna får jag antingen cykla i 40 minuter för att styrketräna med vikter, eller använda min egna kroppsvikt i trädgården.

Utöver stavgången har det blivit en del styrketräning hemma, och lite rullskidor. Under dagens långpass prickade jag både in att blåsas av vägen och rakt ner i diket när en lastbil körde förbi och efterlämnade sig en mindre orkan, samt att nästan krocka med en bil. Men vi tar passet från början.


Jag har länge letat efter en bra intervallbacke, de växer verkligen inte på träd...
Efter att ha tränat på småvägarna runt Anderstorp i ca 3 år trodde jag inte att det fanns några här. De som finns är antingen för flacka eller för korta. Men för några veckor sedan såg jag en skylt med "Gnosjö 10" utanför Kulltorp och bestämde mig för att se hur den vägen var. Det är väl ungefär den enda landsväg i hela Gislaveds kommun jag inte har åkt på.
Det visade sig vara himmelriket, om man gillar backar. Under de 10 kilometrarna var väl sisådär 6 av dem uppförsbackar, och det hela avslutades med en 1,5 km lång backe nerför innan man kom in i Gnosjö. Den backen kommer bli min intervallbacke hädanefter! :-)


Det var när jag körde nerför den här backen som nästan-krocken inträffade. Precis innan backen skulle börja plana kom en korsning. Jag låg i snudd på 40km/h och i den hastigheten finns det inte i min värld att försöka bromsa, så när jag var 50 meter från korsningen och såg en bil stanna till fanns det heller inte i min värld att bilen skulle köra ut före mig. Vem som helst med vettig syn hade sett att jag kom i en jävla hastighet och inte svängt ut. Så när jag nästan är framme vid korsningen kör den ut. Och gasar inte.
Och jag kommer närmare och närmare och tillslut kan jag nästan ta på bakluckan. Jag kastade mig över i fel körfält och skrek diverse mindre fina saker tills föraren äntligen hittade gaspedalen och jag kunde köra in på rätt körfält igen :-) Det gick bra, men det tog ett tag innan pulsen gick ner igen efter det. Ett tips till alla billister är att vara extra försiktiga om ni möter en rullskidåkare i en brant utförskörning. Det är svårt (ibland omöjligt) att bromsa och bättre att ta det säkra före det osäkra.

På min nyfunna back-väg mellan Kulltorp och Gnosjö hittade jag godis till Nuss :-)
Nu inleder jag en 14dagars period med ledighet, och idag på rullskidpasset smed jag planen över hur den skall tillbringas. Med träning. Mycket träning. Två hellweeks med mycket mänd och distans! Nu när det inte finns ett jobb att gå till tänker jag ta vara på timmarna och se hur det skulle vara att leva som Kalla, Haag och alla de andra :-) Vill inte riktigt säga vad planen är fullt ut, men om allt går vägen och kroppen orkar kommer det här bli en rekordmånad på alla sätt...


Men jag inleder ledigheten med att åka till Målilla i morgon och se på Lag VM tävlingen i Speedway. Sverige mot Australien, Ryssland och Danmark! Kom igen nu Målilla, ge oss värme och sol så jag kan ha den nya gula klänningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.