måndag 23 juli 2012

"Ursäkta mig, du verkar lite ung?" "Vänta snart är det jag som är kung!"

Nu var det ett tag sedan jag hade ork att skriva här! =)
Sist jag skrev sas det att jag skulle försöka mig på något riktigt tungt på min semester, och nu har min första av två semesterveckor gått. De senaste 7 dagarna (varav 5,5 aktiva dagar) har jag loggat inte mindre än 30 timmar med konditionsträning och under de 30 timmarna förflyttat mig 531KM runtom i Småland! :-)
Vilket också betyder att jag har lyssnar på Disney-musik i strax under 30 timmar på en vecka...

I Måndags inledde jag med ett tufft stakpass på 1,5 timme, och fortsatte på eftermiddagen med att ta cykeln mot Tranemo. Ungefär halvvägs dit fick jag smygpunka och eftersom pumpen så fint låg kvar hemma i källaren var pappa snäll nog att komma och hämta mig med vår fina team-bil :-)
Väl hemma satte regnet igång och jag var inte så sugen på att ge mig ut, så jag avslutade passet inomhus på trainer-cykeln.

Efter att mina dyra Madshus-stavar gav upp och gick av helt hux flux förra veckan har jag använt ett par gamla skruttiga stavar nu. Att gå från Madshus till de här OneWay-grejjerna känns som att gå från en racercykel till en trehjuling.
Mina händer gillar det inte heller.

I Tisdags körde jag dubbla distanspass, först 2,5 timme rullskidor och senare 2,5 timme på cykeln. 10 timmar på två dagar och jag var fortfarande oförskämt pigg i kroppen!

Onsdagsmorgonen var inte lika rolig. Jag vaknade och mådde illa på något diffust sätt och vågade inte ge mig ut på de inplanerade löpintervallerna, utan gav mig istället ut på ett lugnare A1 pass för att eventuellt bli piggare och kanske kunna köra intervallerna på eftermiddagen istället. Efter 1,5 timme mådde jag fortfarande inte bra och bestämde mig för att dra hem och skippa resten av träningen den dagen.

På Torsdagsmorgonen vaknade jag pigg och superfräsch i kroppen och ville helst av allt ta igen de där intervallerna jag missade på Onsdagen, men är det helvilodag så är det :-) Istället passade jag på att köra extra mycket strech/yoga efter frukost (något som jag gjort varje dag den här veckan).

I Fredags vaknades ett långt cykelpass. Däcken var nypumpade och jag hade sprillans ny sportdryck med mig. Jag körde ut mot Nennesmo och fortsatte till Ås via Reftele. Runtomkring fanns en massa mörka moln men tursamt nog (för en gångs skull) så höll de sig borta från mig. Turen gick sen vidare till Sporda, tillbaka till Ås, Bredaryd och därifrån Hillestorps-vägen till Värnamo. Där stannade jag på en mack och köpte glass innan jag för andra gången den dagen passerade Store Mosse på vägen hem :-) Efter lite över 5 timmar var jag hemma, och kunde skriva "mitt livs bästa cykeltur" på FunBeat.

Jackan kom på i Anderstorp där det regnade. Det visade sig bli en svettig historia eftersom det inte riktigt regnade någon annanstans...

Bredarydsvägen efter Ås.

I Lördags inledde jag dagen med 55KM rullskidsåkning och avslutade den på samma sätt som dagen tidigare- på cykeln. Det blev ett tufft A2/A3 pass med mycket mjölksyra. Jag körde en riktigt kuperad runda med många 1-2km backar med sprinter i alla dessa. Brutalt för benen.

Lördagens nätta kaloriförbränning.



Igår var så sista dagen på denna pers-vecka! Jag inledde den med en timmes terränglöpning, där jag sprang lite på elljusspåret, lite på stigar och en del obanat. Efter den timmen sprang jag till start/mål-området vid vallaboden och körde intervaller på spåret. Dagen avslutades sen med strax över 56KM rullskidåkning.

Världens bästa terrängskor.




Det har verkligen varit en helt fantastisk vecka!
Även om jag tycker det är väldigt kul att jobba så måste jag säga att det här att kunna träna utan att ha ett jobb att tänka på gjorde allt så mycket lättare. Det här att kunna genomföra allt i lugn och ro och sluta tänka på var man hela tiden måste göra och vara härnäst var så skönt, och gjorde faktiskt träningen så mycket roligare än innan! Det här att kunna sova en timme mellan passen var också helt ovärdeligt.

Jag är väldigt stolt över min vecka, dels över mängden och dels över att min kropp har orkat! Nu vet jag att den dagen allt löser sig och att det fortfarande kan komma in pengar även om man jobbar lite mindre så kommer det i alla fall inte vara kroppen som säger nej till såhär mycket träning! :-)

Idag är det vilodag, och jag tänker slappa och göra småsaker jag inte hunnit i veckan :-)

1 kommentar:

  1. Kom ihåg att lyssna på kroppen! det är inte den som tränar mest som vinner!

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.