fredag 27 juli 2012

" I'm on the pursuit of happiness and I know everything that shine ain't always gonna be gold, I'll be fine once I get it "

Veckan började som tidigare nämnt med en fin vilodag, men det är ju sällan att man ligger still bara för det. Man skall ju gärna hinna med att städa varenda centimeter av lägenheten, tvätta alla kläder man har (speciellt träningskläderna), döva det dåliga samvetet man har för att man har spenderat mer tid ute på vägar än med sin lilla kaninbebis som trots att det är sommar inte fått komma ut på gräset på flera dagar, betala allt vad räkningar heter, storhandla - osv. Vips finner man sig tröttare än vad man är en dag man har tränat för fullt :-)

Men i Tisdags var det igång igen!
Dagen började med nyhetsmorgon, frukost, gos med Nuss, strech & yoga och fortsatte med 3 timmar stakning på 3or. Ofta under stakpass tycker jag det är ganska behagligt att köra på 8km-banan mellan Anderstorp och Gnosjö. Det är behaglig asfalt, nära hem om det händer nått och dessutom lutar banan lite lätt uppåt, samt neråt, så det blir ändå lite varierat. Däremot blir det värre om det blåser eftersom det är så öppet kring vägen. Och i det sista har det varit konstant motvind från Gnosjö och hem. Så efter ett par timmar blev jag trött på det och svängde av när jag kom in i Anderstorp och körde bort mot backarna vid Stjärnehult istället för att ligga där och köra fram och tillbaka i backarna. Där finns en fantastisk backe som lutar lätt uppför i en kilometer och sedan blir ganska brant mot slutet. Stakning på 3or är ganska tungt uppför så även om hastigheten inte blir den snabbaste under sådana pass är det bra kvalité. Och egentligen är det väl det som räknas ?


På Tisdags eftermiddag tänkte jag för första gången på 100 år vara med på AOK's Tisdagslöpning, där man alltid kör intervaller av olika slag. Men tydligen är det inte lika uppstyrd intervallträning under sommaren så det slutade med att jag sprang dit och körde ensam. Löpning är nog det jag tycker funkat sämst i värmen. Cykling och rullskidor går bra, men att springa när det är varmt och kvavt är bara hemskt. Hur sakta man än rör sig framåt så skjuter pulsen i höjden och det går åt hur mycket vatten som helst. Jag körde 4 minutersintervaller 6 gånger och efter den sista intervallen sprang jag ner till sjön och badade i det kalla vattnet.
Kalla bad är helt fantastiskt efter träning! Den snabba avkylningen gör att blodkärlen i musklerna drar ihop sig och blodcirkulationen bromsas. När man sen kliver upp strömmar blodet till musklerna för att värma upp dem igen och slaggprodukter efter träningen transporteras bort. Om man inte bara doppar sig utan ligger kvar några minuter finns det till och med studier som visar att träningsvärken minskar om man badar i kallt (vatten från 5-15 grader) efter träning! :-)

I Onsdags var det dags för det första styrkepasset på gym på väldigt, väldigt länge. Gymmet i Anderstorp är stängt under flera veckor under sommaren och det blir inte lika organiserad styrketräning Juni-Juli eftersom jag måste ta mig till Gislaved.
Det blev väldigt mycket överkropp, med fokus på ryggen och triceps eftersom jag känner själv att jag börjar tappa en del där nu pga det långa gymuppehållet. I Gislaved finns en row/lats-maskin som jag alltid kör mycket på när jag är där, då får man hela ryggen, axlarna, armarna och en del mage :-)
Kunde inte ta på långa vägar så mycket som i början av sommaren, men det kommer komma tillbaka så fort gymmet hemma öppnar och det blir bättre kontinuitet i det hela.

På eftermiddagen tog jag landsvägscykeln ut till Bolmen och mamma och pappas stuga för att fira min fina farmors födelsedag! :-) Så fort jag kom ut blev det bad i sjön och vattenskidor (vansinnigt jobbigt om man både tröttat ut både arm- och benmuskler tidigare på dagen!) innan vi bytte om och åkte till Tiraholm för att äta på deras fiskresturang.

Bolmen :-)


jag & lillasyster Malin

stekt gös på Tiraholms fiskresturang

Igår var sista dagen med träning innan ännu en vilodag!
Den firades med dubbla cykelpass och igår kväll när jag kom hem kunde jag registrera över 14 mil cykel på FunBeat. Tycker bara cyklingen blir roligare och roligare, vilket kanske hänger ihop med att jag allt eftersom får till trycket bättre. Sliter fortfarande med att få till bra hastigheter uppför men det kommer mer och mer. Det här är första sommaren där jag cyklar kontinuerligt och jag är alltså ganska ny på det hela. Kör fortfarande inte med klick-skor/pedaler och känner verkligen att det börjar bli dags att skaffa det nu...
Det enda som inte är kul med cyklingen är att jag får riktigt ont i ryggslutet efter 2,5 timme, vilket har fått mig att undra om min cykel kanske är för stor för mig. Om någon erfaren cyklist har tips på hur man kan förhindra/förbättra det (mer än att stanna en stund och strecha) får ni gärna skriva till mig i kommentarfältet!
Jag har trott att det skulle gå över ju mer man cyklar, att ryggen liksom skall vänja sig, men så har det inte blivit och nu har jag cyklat en hel del de sista månaderna.





Idag är det alltså en välförtjänt vilodag efter en hel del timmar och lite över 28 träningsmil på tre dagar. Livet som träningstokig och jobbledig är fantastiskt! :-)

1 kommentar:

  1. Kan bero på för stor cykel, men inte nödvändigtvis. Det ser ut på bilden som att du har stor cykel, eftersom du har sadeln ganska lågt. Olika märken har givetvis olika mått, men ett riktmärke på ramstorlek kan fås på www.canyon.com/_se.
    Sedan går det givetvis att mixtra med att justera sadel framåt eller bakåt, eller byta styrtapp till längre eller kortare.
    Kan även bero på fel sitthöjd. Ett riktvärde på rätt sitthöjd (centrum vevparti till sadelns topp) är grenlängd x 0,882.

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.