måndag 5 november 2012

Att träna för två - vecka 20.

Nu tänkte jag börja med den här lilla analysen av min gravidträning. Skriva upp från vecka till vecka vad som förändras i träningen, hur jag upplever saker som jag tidigare gjorde utan problem osv.

Från och med ett par veckor tillbaka undviker jag helt löpning. När man är gravid förändras hormonerna i kroppen, det här leder bland annat till att benen och ligament i bäckenet och ryggen blir mjukare och "töjbara". Det här leder i sin tur till att stötningar som man får från löpningen kan påverka bäckenet/rygg/ben negativt, även om det inte gör ont just nu. Jag sprang fram till vecka 18 och då kändes det fint, förrutom att det gick lite segare än vanligt. Men även om det inte gör ont eller känns nu kan det komma senare, och också efter förlossningen när benen "stelnar". Då kändes det mer rimligt att ta det säkra före det osäkra och sluta springa helt nu istället för att få några ynka löparveckor till och sen drabbas av massor med problem i vår.

Jag undviker också alla typer av magövningar, samt övningar på gymmet där jag ligger på magen. Lite för att det inte är skönt, men mest för att magmuskulaturen nu sakta börjar töjas ut, och med jag har blivit avrådd att belasta magen överhuvudtaget. Övningarna där jag ligger på mage undviker jag för att det är väldigt obehagligt.

Fram tills nu har jag gått upp ca 7-8kg, men inte blivit så jättemycket större. Har fått lite mage såklart, och fått lite större ben. Nått halvkilo är bebis och tillhörande saker som den behöver, det mesta är vatten och ungefär hälften är muskler enligt barnmorskan. Eftersom löpningen har försvunnit och jag ibland inte är så pigg har jag börjat styrketräna ganska mycket sedan en vecka tillbaka. Det kräver inte på långa vägar lika mycket som konditionsträningen och är därför ett enkelt val om man inte är tillräckligt pigg för att dra på sig pjäxor. Eftersom det var (för) längesen jag styrketränade såhär mycket har det resulterat i mer muskelmassa :-)

Sett till träningskläder kan jag inte använda mina allra tightaste tights eller linnen och tränar oftast i löst hängande överdelar som inte sitter åt kring magen. Har fått köpa två storlekar större sportBH'ar än vad jag brukar ha.

Utanför tränandet har jag börjat använda mamma-jeans, inte för att jag kanske behöver utan för att det är så jääkla bekvämt! Alla kläder borde vara så sköna att ha på sig som mamma-kläder! :-)




9 kommentarer:

  1. Skall man inte ha benen i lite mer vinkel när man sitter i en såndär press-maskin??? Ser ut som om du sitter lite långt ifrån..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo absolut, men om jag drar upp knäna/benen längre så bildas ett ganska obehagligt tryck mot magen, därför sitter jag ett snäpp längre ifrån nu.

      Radera
  2. Är inte 18 kg ganska lite i vikt på triceps?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jo men det där med tricepspress är väääääldigt olika beroende på maskinen har jag märkt :-) När jag kör uthållighetsstyrka kan jag ta 18kg på en maskin, men 30 på en annan och 45 på en annan så man skall inte gå helt på vikten såvida det inte gäller helt fria vikter, och jag kör sällan triceps med fria vikter eftersom det är så lätt att lyfta fel när man lägger på mycket i vikt. Och det här var som sagt uthållighetsstyrka och då kör jag 15-25 repetitioner och lägger på ganska lite i vikt. Trött blir man ändå eftersom man kör så många repetitioner.

      Radera
  3. Då förstår jag. Vad tar du som mest då?
    / Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. I maxstyrka runt 50-57kg, beroende på maskinen.

      Radera
  4. Vilken bra och inspirerande blogg, man får ofta bara läsa hur jobbigt allt är men din blogg är faktiskt givande :)
    Jag var också vältränad innan jag fick mitt första barn (är nu gravid med mitt andra, bf 2 mars) och jag är så glad för det, 4 veckor efter förlossning var jag tillbaka igen, hel och redo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack, vad roligt att höra! :-) Kul med bebis nr 2, du får jättegärna dela med dig av träningserfarenheter under graviditeten eller länka till din blogg om du har någon sådan :-)

      Radera
  5. Roligt att läsa dina erfarenheter och upplevelser! Så klokt av dig att lägga löpningen åt sidan nu ett tag, det är såååå många som körpå alldeles för länge med löpning för att de tycker att de kan köra på ända tills det gör ont. Men varför köra på så långt ens en gång? Kika gärna in på lotusmamma.se för tips och råd under din graviditet och inför förlossningen. Du kan också prova på ett kortare gravidyoga pass gratis om du vill! =)

    Var rädd om dig!

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.