fredag 16 november 2012

Skidklubbar borde tjäna pengar på duktiga åkare som lämnar klubben - men..

För er som inte har hängt med i den här cirkusen så kan man kortfattat säga att flera från IFK Mora (Rolf Hammar m.fl) länge har varit irriterade över att de lägger ner pengar, energi och tid på att få fram talanger, som sedan bara kan försvinna iväg till långloppsteam utan att de (klubbarna) får någon ersättning.
Och det känns ju inte som någon orimlig tanke. Nu är inte skidsporten som vissa bollsporter där spelare säljs för miljonbelopp fram och tillbaka mellan klubbar, men någon form av ersättning borde man ju rimligen ha. Att få in pengar för att en bra åkare lämnar klubben som man sen kan investera i att ta fram nya bra åkare, en köpa in nya bra åkare, är ju ganska rimligt. Det är ju lika logiskt som att man borde köpa musik från artister man gillar för att de skall få in pengar och göra mer musik som man kan gilla.

Däremot kommer det krävas ganska utförliga regler för vilka typer av klubbar det här skulle gälla för att det inte skulle bli väldigt fel. På något sätt måste man sätta regler som blir rättvisa för både de stora klubbarna som verkligen investerar i sina åkare, samt för de små som knappt gör ett jota för att få fram bra åkare.

Om vi leker med tanken att jag om ett par år skulle bli sådär löjligt bra. En toppåkare.
Jag skall ingå i ett team, åka i deras dräkt, med deras sponsorer - allt det där.
Är det då rättvist att min klubb, som i ärlighetens namn inte gör sådär jättemycket för att jag skall bli en bra skidåkare, får en summa pengar som kompensation för något jag har kämpat mig till helt på egen hand?

Missförstå mig inte, AOK är en helt okej klubb. Men att påstå att klubben på något sätt skulle ha varit delaktiga i min framgång som skidåkare, det är ju ren lögn. Förrutom två skidläger under loppet av 8 år och att jag som medlem (precis som alla andra medlemmar) får delta i alla olika träningspass klubben tillhandahåller så gör man ju ingenting. Alla läger, tävlingar och träningar jag åker på ordnar jag ju helt själv med egna pengar/sponsorintäkter. Varken klubb (och än mindre Gislaveds kommun) hjälper till med det minsta lilla för att jag på något sätt skulle utvecklas som skidåkare.


Så absolut skall storklubbar som IFK Mora, Hudiksvalls IF och Åsarna IK ha ersättning för förlorade åkare. Men då måste man på något sätt också få in i reglerna att en sådan ersättning bara gäller om en klubb aktivt har varit delaktig i åkarens framgång. För att någon klubb skulle kunna tjäna pengar på allt slit som jag gjort helt själv, det är ju helt åt helvete. Skall någon ha pengar på enskilda duktiga åkare som själva sliter sig till en plats i ett bra lag så är det dem själva, och i mitt fall mina föräldrar.

4 kommentarer:

  1. jag håller helt med dig kring tankarna att klubbar som verkligen satsar på sina åkare bör ha pengar i gengäld när åkaren lämnar klubben.
    Men att säga att din klubb inte gör ngt, när dom som du skriver tillhandahåller träningar, känns lite hårt? Inte det att jag menar att din klubb ska ha pengar för ev överggångspengar för dig, för som du skriver bör föräldrarna i de flesta lägena ha största delen av summan. Men jag menar ändå att ha en klubb som ändå arrangerar och lägger ner tid på att få fram träningar, är ändå mer än vad många små klubbar runt om i Sverige fixar.
    Men som sagt, förstår vad du menar :) tack för rolig blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo absolut! Visst är det helt super, och när jag kört något riktigt bra pass med klubben är jag noga med att poängtera det och skriva om det här =) Och jag menar inte att klubben är dålig i sig. AOK är bra på det sättet att det finns något för alla - löpning, cykel, orientering, skidåkning.
      Däremot är det väldigt få pass som jag känner att jag skulle ha någon nytta av, och som skulle utveckla mig som skidåkare. Jag går väl på max 4-5 klubbpass om året, de flesta av dem är inomhusträningar där man kör cirkelträning eller hinderbanor. Många pass är pass som "löpning för nybörjare", "cykel för nybörjare" osv. Och även om jag tycker det är fantastiskt att de aktiverar folk så är ju det här inget som jag kan dra någon nytta av.

      Sen tycker inte jag att det är helt orimligt att när man har någon som elitsatsar i en klubb att man kanske försöker ordna nått läger varje år, i det här fallet ett snöläget. Det skulle ju underlätta enormt för mig. Och då jag har fått många barn mellan 6 och 14 att vilja bli bättre skidåkare så är ju detta något klubben också skulle vinna på. Förra året hade klubben kring 100 anmälningar till Vasaloppsveckan så det att fylla upp en buss som skulle gå mot norr känns ju inte helt omöjligt.


      Är medveten om att det låter lite konstigt när jag både säger att de är bra, men samtidigt dåliga.

      Jag vill väl mest få fram att det skulle vara väldigt konstigt om de fick någon ekonomisk kompensation om jag skulle lämna klubben. Och jag tror det här är ganska viktigt att ha med i ett eventuellt regelverk, så att det inte blir så att alla klubbar automatiskt skall få pengar för duktiga åkare som försvinner =) För som vi båda är eniga i är det jag och mina föräldrar som drar det tunga lasset i min satsning, inte klubben jag åker för.

      Radera
  2. Ja, det är mkt sant, det bör regleras isf med :) rolig diskussion :)

    SvaraRadera
  3. För att citera din line " Nu är inte skidsporten som vissa bollsporter där spelare säljs för miljonbelopp fram och tillbaka mellan klubbar".

    Nu pratar jag inte om miljonerna utom om ersättningen som klubben får tillbaka. Det gäller ju isåfall att ha ett utförligt kontrakt med denna åkare, har man inte det kan ju denna går vart som. Som en såkallad Bossman, du går från en klubb till en annan och får som person en Sign-On bonus. Så det är dags för alla småklubbar att börja skriva kontrakt med sina åkare, och då menar jag inte att de ska få betalt. Men med kontraktet ha tillfälle att kunna träna och utvecklas och det ska klubben stå för.

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.