onsdag 14 november 2012

Rullskidor och Arc Trainer .

Igår åkte jag rullskidor för första gången på vad som känns som hundra år. I början blev jag förvånad över vilket fint tempo jag kunde hålla, men sen kom jag fram till cykelbanan mellan Anderstorp och Gislaved (som är den enda bana jag kan åka på nu när det är mörkt på eftermiddagen eftersom jag inte har någon fästbar pannlampa till hjälmen) och insåg att kommunen redan har sandat.
Jag antar att det beror på de dagarna med köldgrader när vi var i Las Vegas, men blev ändå sådär "Nu fattas väl bara att.."-uppgiven. Hur sjutton har kommunen redan hunnit sanda, när det knappt hunnit vara minusgrader? =(

Efter att flera stenar fastnat i hjulet och fått mig att precis kunna undvik världens fall så tog jag det lite lugnare. Efter att nästan ha halkat omkull på en massa blöta löv gick det ännu lite saktare. Och efter att nästan ha blivit påkörd av en "Lokala Vakten"- bil som kom i full fart över cykelbanan gick det jävligt, jävligt sakta.
Det är precis med anledning av såna här saker som jag har minskat ner rullskidåkningen. I vanliga fall gör det inte sådär jättemycket om jag ramlar till lite grann, men i vanliga fall åker jag inte omkring med en bebis i magen. Och eftersom jag lätt skulle kunna vinna VM i att ramla på rullskidor har jag inte vågat.
Så självklart inträffar snudd på 10 fall den första gången jag åker på länge, haha =)

I morse valde jag istället den lite säkrare vägen och gick till gymmet för ett tufft och långt A2pass på Arc Trainer. Det är min nya favoritmaskin. Den är skonsam mot gravidryggen och man kan göra den ungefär hur tung och jobbig man vill. Maskinen går ut på att man i princip står och gör höga knän i ett högt tempo. Hur högt man vill föra upp knäna kan man ställa in på maskinen, själv ställer jag alltid in den på max - vilket är 10 grader. Sen står man där och svettas i icke-existerande luft och önskar att det inte stod att man hade 88 minuter kvar.. =)

Ikväll lär det antagligen bli ett distanspass på rullskidor, och efter det har jag planerat storbak hemma. Vaniljbullar och chokladfondanter väntar =)

Hur ArcTrainer ser ut när du tränar med maximal lutning i knäna.
Svett, halvfet kropp och kompressionssockar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.