torsdag 21 februari 2013

Gårdsgymmet börjar ta form.

I ett halvår har vi pratat om att göra om gårdshuset till ett gym. Hälsolyftet i Anderstorp är under all kritik och inget ställe jag vill ta med mig en liten bebis till i sommar när jag skall komma i form igen.
Sen ville jag ha ett ställe att ställa Thorax Trainern på, någonstans där rumstemperaturen kan hållas låg både under vinter och under vår/sommar/höst. Gårdshuset visade sig helt perfekt.
De senaste veckorna har huset fått nytt golv, en ny fläkt som kan ge både varm- och kalluft, en spegelvägg samt att vi har beställt vikter, bänkar och en del styrke- och konditionsmaskiner. Utöver det har vi installerat ett larm för att försäkra oss om att grejjerna får vara ifred =)
Och även om det är drygt 30 dagar kvar till beräknad förlossning så kommer gårdsgymmet till användning redan nu. Trots att det inte är långt hemifrån till Hälsolyftet så är det skönt att slippa ta sig dit så ofta. Skönt att slippa den dåliga luften där inne och ännu skönare att slippa folk som pratar och viskar om magen.

Vecka 36.

18+15kg extra.
Foglossningen i vänsterbenet har äntligen börjat ge med sig och det har lett till att jag har vågat testa på lite mer träning i det sista =) I Måndags körde jag igång med cykel igen och i Tisdags blev det skate med miniortjejerna på elljusbanan. Båda två kändes bra, även om jag är lite kritisk till hurvida jag vågar fortsätta med skate då det irriterar benet liiite grann. Klassiskt är det som fungerar allra bäst för benet och det känns dumt att hålla på för mycket med skate nu när det inte är så långt kvar till förlossningen. Så länge foglossningen kan hållas i schack tills dess kommer den ju försvinna samma dag som bebis kommer, men om man pressar och försöker för mycket komer jag behöva rehab'a, som jag skrivit om en del gånger tidigare.

Utöver klassiskt så känner jag att styrketräningen funkar riktigt fint och går framåt. Det har krävts en hel del googlande för att hitta övningar som passar såhär på sluttampen men jag tycker mig ha hittat ett fint upplägg med övningar många övningar där jag använder mig av min egen kroppsvikt. Och eftersom den egna kroppsvikten nu ligger på 80kg blir det tungt även utan vikter =) I slutet på veckan skall jag försöka få ihop en film med lite samlade styrkeövningar som passar i slutet på graviditeten.


skate!


Mer då?
Ja, utöver att träna så mycket som kroppen känner för så bakas det mycket hemma nu för tiden. När bebisen kommer lär det bli många som vill komma på fika så det är lika bra att omvandla frysen till ett sötebrödsförråd redan nu =) Igår bakade jag norska skolebröd, mina absolut favoritsötebröd. Skolebröd är i princip kardemummabullar med vaniljkräm och kokkos =) Recept hittar ni här.
Sen blir det mycket bebishandlande nu. Förrutom lite amningsplagg minns jag inte när jag köpte något till migsjälv senast. Man har liksom tappat lite intresset av saker till sigsjälv, det är så mycket roligare att köpa saker till den lilla.
Skolebröd!

I helgen är det TjejVasan. Tyvärr blir det ingen start för min del pga benet, utan jag skall ta en sen Lördagsfrukost och se det hemma i soffan istället =) På Söndag blir det istället klubbmästerskapen här hemma i Anderstorp. Men nästa helg åker vi upp till Mora! Dels för att hänga på Vasaloppsmässan och dels för att åka lite i Vasaloppsspåret. Sen tänker jag och magen bänka oss vid målgång i god tid före herrarna kommer dit. Det enda positiva med att inte få åka Vasaloppet i år är att jag får chansen att se upploppet live =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.