lördag 9 februari 2013

Nya saker från Freemax & besök hos Thorax Trainer i Danmark .

De senaste dagarna har det varit det rena rama julafton för den lilla valrossen!
I förrgår kom en kanonsnygg bil och minst lika snygga kläder tillbaka från Freemax. Både Flåsa-kläderna samt ett par linnen och shorts att ha i vår/sommar :-)


Kläder att använda när jag blivit mitt lilla jag igen! =)
Igår var det tidig uppstigning som gällde. Jag är helt övertygad av att kroppen blir tröttare såhär i slutet av graviditeten för jag har aldrig behövt så mycket sömn som nu. Allt under 8-9 timmar resulterar i zombie-mode deluxe. Sen blir det ju inte bättre av att allt kaffe i huset numera är koffeinfritt.

Klockan 8 kom pappa och strax efter 11 var vi framme i Kokkedal, 20km från Helsingör. Där finns en industripark och i den industriparken tillverkas och säljs världens bästa stakmaskin - Thorax Trainer =) Vi möttes av Ulrich som visade oss runt på kontoret och sen på lagret där maskinerna produceras. Det var riktigt kul att få se mekaniken bakom den magnetmaskin jag från och med nu kommer träna på. Hur man har jobbat med magneter i skenorna som stavarna går i för att få motståndet mer skidlikt osv =)


Efter rundturen gick vi tillbaka upp på kontoret och den nästkommande timmen la vi på att träna på maskinerna (både magnetmaskin och fläktmaskin) samt att jag fick lära mig hur man programerar Thorax Trainern (magnetmaskinen) på olika sätt inför olika pass, hur man kopplar ihop den med datorn, pulsklockan mm. Utöver det gick vi igenom hur motståndet på Thorax funkar så jag vet vilka motstånd jag skall köra med på olika pass.

Något som jag tyckte var riktigt spännande var hur Thorax Trainer har utvecklat användadet av wattintensitet. Man har jobbar fram en massa olika sätt så man enkelt kan se hur effektivt man stakar. Man kan även ställa in maskinen på watt per kilo. På så sätt kan man jämföra åkares stakningseffektivitet, oavsett längd/vikt! =)



Och skall jag vara ärlig visste jag nog inte riktigt vilken supermaskin Thorax Trainern var innan det här mötet. Att det var mer än bara en stakmaskin - så långt hade jag hängt med. Men inte exakt hur många andra möjligheter som faktiskt finns. Bland annat har man gjort tester där man använde sig av två grupper. En av grupperna tränade löpning och cykling, den andra gruppen körde bara Thorax Trainer. Båda grupperna tränade lika många timmar under en lika lång period. Resultatet av testet blev att dem som bara hade tränat med Thorax Trainer hade fått betydligt med muskelmassa i benen än de som hade cyklat/sprungit.

Det finns också studier på att 20 minuters intensiv träning, tre gånger i veckan, räcker för att upprätthålla kapaciteten i muskler och fysik. Bra nyheter för en liten blåval som inte längre orkar med 3timmarsturer! ;-)



Några av alla de övningar man kan göra i Thorax Trainer.
Efter 3 timmar på Thorax Trainer-kontoret lastade vi ut en maskin i bilen och åkte hemåt igen. Maskinen jag kommer träna på heter Thorax Trainer XC Elite och är en ny maskin där man använder sig av magnetteknik.
Det kommer bli recensioner av träningspassen, jag kommer följa upp hur min bålstabilitet/styrka förbättras samt att det lär komma en hel del Thorax-videor här i bloggen framöver, främst efter det att bebis tittat ut =)

Kan även tipsa alla som skall till Vasaloppsmässan i månadsskiftet Februari/Mars om att svänga förbi Thorax Trainers monter. Där kommer man presentera en riktigt häftig nyhet som gör att ni kan åka Vasaloppet vilken dag ni vill - sommar som vinter... =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.