onsdag 6 februari 2013

När du som gravid ständigt känner dig omgiven av socialt inkompetenta grottmänniskor.

Det är mycket man skall vara beredd på som gravid.
Att man känner sig som en mindre ladugård är en sak. Att det plötsligt blir väldigt motigt att gå upp från soffan är en annan. Att kroppen som tidigare var ens bästa kompis som alltid lyssnade på vad man ville aldrig lyssnar längre och sätter helt nya regler för vad man orkar med är den värsta av dem alla.

Men så finns det också det här fenomenet med att människor kring en plötsligt kan börja bete sig som socialt inkompetenta grottmänniskor.

- Bland annat är det helt okej att komma fram och ruska om din mage. Som gravid är din kropp inte din kropp längre - den är allas. Inte bara dina vänners eller din släkts - utan allas. Om en främmande kvinna på stan kommer fram och vill föra ett samtal med ditt skrev/din mage har hon all rätt till det.
Utöver det är det fullt okej att kalla en gravid kvinna för tjock/tjockis. Gärna väva in det i en hälsningsfras så det blir något i stil med "Här kommer den lilla tjockisen!"
Däremot får du inte kontra med att varken säga tjockis eller känna på deras magar, nej nej! Det är elakt, okänsligt och du kommer med stor sannolikhet få frågan om du har hormonella problem.

- Om man själv varit med om en hemsk förlossning måste man berätta det för alla andra gravida kvinnor man möter. Gärna så detaljerat och med så mycket blodbeskrivningar som möjligt. Har man haft en problembebis som aldrig sov, aldrig ville äta och bara skrek är detta också något man måste informera den blivande mamman om.

- Eftersom alla gravida kvinnor är hemska att leva med, måste man ge sympatiblickar och välmenande klappar på axeln till dennes partner.

- Om du tränar och är gravid kommer du få höra att det är farligt för bebisen. Helst av allt skall man som gravid sitta i soffan och vänta på att bebisen behagar komma ut.

- Inga frågor är längre för personliga. Och du kommer förväntas svara på dem alla.

- Om du går upp lite i vikt kommer folk poängtera att du ser för liten ut för bebisens bästa. Men nåde dig om du går upp något kilo för mycket! Då kommer du istället få frågor på om din viktuppgång inte skadar bebisen.

6 kommentarer:

  1. Hur många par skidor har du? Har du olika skidor till olika typer av snö?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har 5-6 par klassiska och ett par skate.
      De klassiska har alla olika karaktär och spann och lämpar sig olika bra till olika fören/snötemperaturer, ja :-)

      Radera
    2. Du får gärna berätta mera hur du tänkt och gått tillväga när du valt dina olika par, gällande karaktär, spann...

      Radera
    3. Jag har inte gjort ett aktivt val med de flesta paren. Tre av skidorna köpte vi innan jag fick Madshus-spons (2008-2011), och då var jag inte så inne i det här med spann osv så jag la mig inte i alls och visste ingenting om spannen eller i vilka fören de skidorna gick bra. Vilket känns jäkligt konstigt såhär i efterhand, att man inte kunde bry sig om något som är så viktigt. Men jag var inte intresserad och ganska okunnig om allt vad spann och karaktär är så jag får väl skylla på det :-)
      Inför förra säsongen blev jag mer intresserad och la mer tid på att testa vilka skidor som gick bra i olika fören, så då lärde jag känna skidorna på ett bra sätt. Samt att Madshus-kontraktet krävde att jag kunde lite mer om mina befintliga skidor. För att kunna berätta för dem vilka typer av skidor jag behövde var/är jag ju tvungen att veta hur mina nuvarande skidor är, för att på så sätt veta vilka skidor jag saknar.
      När vi valde inför 2012 ville jag ha en långloppsskida som lämpar sig för stakning på flacka banor när temeraturen är på minussidan (ergo en vasaloppsskida) samt en plusföresskida som visserligen skulle vara en stakskida, men ändå lämpa sig lite mer för kuperade banor är en ren stakskida.

      Radera
  2. Skrattade högt när jag läste detta, kul beskrivning på nåt som inte är så kul egentligen.
    Men jag tycker folk är lite lika för att man tränar, får lov att påpeka att nu har du inte rutor som tidigare, till nån som varit skadad. Inte lust att säga att ja men ser att du fått fler bilringar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja det har jag också varit med om :-) Men får säga att det är värre under graviditeten. Folk har inga som helst gränser för vad de frågar, gör eller kommenterar längre. Tycker det är helt sjukt.

      Radera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.