lördag 28 december 2013

Rörlighetsträning deluxe.

Nu har det hänt en hel del sen jag hann skriva sist. Bland annat har jag både hunnit skada mig och tillfriskna igen.

Ett par dagar innan julafton inledde vi operation "få Charlie att somna i egen säng utan att ammas till sömns". Han har gått igenom den värsta av separationsfasen nu (tydligen skall man kunna kolla det genom att visa att man lägger en leksak under en filt/matta och om barnet börjar leta efter leksaken förstår han att den finns trots att han inte ser den och har då gått igenom det värsta av fasen) och eftersom jag skall åka iväg lite i vinter och han och Tomas kommer vara hemma själva då (ångestnivån över att inte se barnet på 3 dagar är sisådär skyhög just nu) måste vi ju börja vänja honom vid att somna utan mig.

Första natten var hemsk. Jag gick runt och bar honom och han bara skrek. Tillslut somnade han äntligen efter att ha vridit sig i famnen på mig i lite över två timmar. Dagen därpå kunde jag inte gå upprätt, inte böja mig, ingenting. Vridningen i ländryggen var ett faktum, vilket jag ju borde kunnat gissa mig till. Det är inte bara bara att bära runt på en ilsken klump på 11KG i två timmar. Att nattningen kvällen därpå tog lite över en timme underlättade inte precis och när jag vaknade på julafton övervägde jag att bara ligga kvar i sängen hela dagen och skita i både julskinka, paket och Kalle Anka. Behöver jag ens säga att jag firade min första träningsfria jul på flera år?

Det första jag tänkte var såklart att jag. måste. ha. en kiropraktortid.
Men eftersom det var jul och allt hade stängt fick jag fint klara mig utan. Min mamma har också haft lite problem med ländryggen så jag fick låna hennes träningsprogram för muskelrörlighet, styrka och stabilitet. Jag testade dem, upplevde en tydlig skillnad och började således nöta. De senaste dagarna har jag nött och nött och nött. Varje minut jag fick över rörlighetstränade jag. I förrgår i sammanlagt 3 timmar. Jag var också på besök hos Kristina i klubben som är sjukgymnast och expert på SI-leden och hon kontrollerade så att den var okej. I och med att jag fått barn relativt nyss skulle smärtan kunna bero på problem med den, vilket är ganska allvarligt, så det var skönt att få komma till henne och få veta att så inte var fallet. Hon tipsade mig även om fler övningar som skulle stärka mina små muskler kring ryggen. Fick även tipset att bara sitta på pilatesboll och sluta sitta på stolar.

Hon förklarade också att om jag bara nötte tillräckligt mycket så skulle jag själv kunna knäcka tillbaka ryggen genom att under en lång tid mata på med mjuka rörelser (rörelseträning) som kroppen är van vid. Genom att stärka upp musklerna runt den skadade delen kan musklerna själva trycka tillbaka ryggen och sen hålla den på plats i och med styrketräningen som rörlighetsträning ger. Man gör alltså detsamma som en kiropraktor gör under några sekunder, fast det tar en del timmar. Däremot är det enormt mycket skonsammare och bättre mot kroppen (såvida man inte drabbas av akut nackskott/ryggskott/är överrörlig osv. I de fallen är det bättre med kiropraktor).

För mig tog det 8 timmar innan det första rejäla knäcket kom, vilket var igår. När det kom började jag fundera på om något gått av för det lät verkligen rejält. Efter det första knäcket kom det andra efter bara några minuter och idag efter 40 minuters tränande kom det tredje knäcket. Efter det tredje knäcket är i stort sett all smärta borta.

När jag började med rörlighetsträningen klarade jag bara av det absolut enklaste och allt man prövade gjorde så fruktansvärt ont. Idag klarade jag av ett ganska avancerat program och inget gjorde ont. Istället kände jag när de små musklerna som aktiveras jobbade! Häftigt :-)

På grund av den här lilla miniskadan kommer jag däremot inte till start i Axa Ski Maraton i morgon. Det känns lite väl tidigt att tävla  i och med att jag inte kände mig helt okej förrän idag. Om kroppen känns bra på nyår kommer jag däremot delta i Sylvesterloppet i Anderstorp (10KM ganska kuperad löpning). Något jag inte ser fram emot då jag minns hur dåligt jag mådde sist jag sprang det ;-)

Utöver en jävla massa rörlighetsträning har jag inte gjort allt för mycket vettigt i det sista. Träningsmängden ligger på 800+ minuter i veckan, vilket jag är nöjd med då jag lider av total brist på träningsmotivation. Igår körde jag distans på rullskidor i kortärmat underställ. KORTÄRMAT. Jag får väl trösta mig med att världseliten i Tour de Ski inte verkar ha det mycket roligare.

5 kommentarer:

  1. Får du ångest av att barnet ska va hemma med pappan??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men herregud, nej. Jag får ångest över att JAG inte får träffa honom på tre dagar, inte över att han skall vara med sin pappa. Vi har aldrig varit ifrån varandra mer än 8-10 timmar som längst sen han föddes för 9 månader sen så det är väl inte konstigt att man då tycker det skall bli jobbigt att vara ifrån honom i flera dagar.

      Radera
  2. Åh jag känner igen mig i dina problem med ländryggen. Du skulle inte vilja dela med dig av hur du gjort, vilka övningar o så.vidare. tycker de e supersvårt att hitta bra o effektiva övningar. Tack så jättemycket på.förhand o tack för en superbra o inspererande blogg. Jag tror du kommer komma långt med din vilja o målmedvetenhet ( på ett posetivt sätt menat nu). Stort lycka till i vinter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maja, visst kan jag det! :-) I morgon har jag vilodag så skall försöka filma övningarna då och lägga upp en film här om jag hinner. Det blir nog för svårt att förklara med text eller bara kort. Tusen tack för komplimangen! :-)

      Radera
  3. Hej!
    Jag har också en kille på 9 månader och har även en chariot cx. Jag har åkt rullskidor med den och även skate. När jag åker klassisk guppar vagnen ganska mycket och jag har vääldigt svårt att få till tekniken (känns typ som vandring med vagn på släp). Lättare med skate, enbart testat skate på snö. Har du åkt med vagnen, tekniktips? Jag är inte alls lika stark som du på skidor, jag upplever det väldigt tungt med vagnen speciellt i backar, hur tycker du det går med vagnen ( om du testat)?

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.