måndag 16 december 2013

Vinst i Västgötapremiären och ny uppmätt maxpuls.

Charlie och en visp kl 06:30 igår morse.

Igår var det dags för tävlingspremiär på snö. Loppet var Västgötapremiären, distansen 6KM med intervallstart och platsen Lassalyckan i Ulricehamn. Ju närmre vi kom Ulricehamn desto mer började det regna och vi insåg ganska snart att loppet skulle bli en blöt historia.

Väl framme fick vi uppleva lyxen vid skidcentret i Ulricehamn. Pappa var särskilt nöjd över att man hade ett uppvärmt vallarum där han kunde kleta med klister. Han kletade på ett tunt lager och jag stack iväg för ett testvarv för att se hur mycket fäste som skulle behövas och hur banan var. Det första jag tänkte var att det kändes oerhört konstigt att köra med så korta stavar, jag har nämligen kortat dem 5cm inför den här säsongen (utan att testa mig fram, livet på en pinne!)


Efter lite fler tester körde jag ut i mitten på banan till en av de brantare backarna och körde upp- och nerför den mellan barnen som redan hade startat. Det funkade kanon, bara man höll koll så man inte var i vägen för de små. Sen blev det drygt 20 minuters löpning med hopp och fläng innan start.



Väl framme vid starten träffade jag min motståndare Karin Nilsson. Jag och Karin har mött varandra tidigare; tre gånger i Ulricehamnsloppet samt en gång i Stråkenloppet där hon alltid dragit det längsta strået. Jag var därför ganska inställd på att komma tvåa (Karin var trots allt 14e dam i Vasaloppet i vintras). Inte så att jag hade gett upp på förhand, jag tänkte såklart ge allt, men realistiskt var att komma tvåa och mitt mål var att inte vara mer än 1 minut efter Karin.

Jag i starten. Tyvärr fick jag inte tightsen förrän på Fredagen och hann inte trycka den så ber om ursäkt till de sponsorer som skall vara med på dräkten. 

Jag kom iväg jättebra och jag märkte en tydlig skillnad från tidigare kortdistanslopp där jag varit lite för dålig med uppvärmningen. Jag startade 30 sekunder efter Karin och försökte hela tiden hålla koll på hennes rygg och försökte avgöra om jag närmade mig, tappade eller höll samma avstånd. När vi nästan hade kört ett varv (2KM) tyckte jag att jag höll ungefär samma avstånd som när vi startade. Några hundra meter senare stod pappa längs med spåret och sa att jag var 8 sekunder före. Då blev jag superpeppad och började fundera på om jag skulle kunna trycka på ännu lite mer och om jag skulle orka hålla det här ända in i mål. 

Trots mycket strul i den långa stigningen ut på andra varvet där stavarna ville en halvmeter ner i snön tyckte jag att jag plockade mer och mer. Efter 1,5 varv var jag nästan ifatt och strax innan utgången på det tredje och sista varvet gick jag om Karin. Då valde hon att stiga av och bryta, vilket jag tyckte var väldigt tråkigt. Jag vann visserligen, och jag kände mig pigg så jag hade inte tappat 30+ sekunder på sista varvet,  men det är ju roligare att vinna när de andra går i mål och får ett resultat...

Jag försökte hålla samma tempo under sista varvet men märkte att farten gick ner lite. Det berodde såklart på att min morot försvann. Med 500 meter kvar blev jag yr och började må illa. Den känslan är jag bekant med - maxpulsen var nära. Jag hörde att en herråkare började närma sig bakifrån och det gav mig nya krafter iför upploppet. Så fort jag kom i mål tryckte jag upp pulsen på klockan som visade 219. Min tidigare uppmätta maxpuls är 218. Jag har inte hunnit lägga in passet på datorn än så det är möjligt att pulsen var ännu högre under loppet.



Jag är jättenöjd med min premiär. Jag höll en helt okej snitthastighet, tog ut mig till absoluta max och jag vann över en väldigt duktig skidåkerska som jag alltid varit långt efter tidigare :-) Kort och gott en väldigt fin dag, trots ösregn, ombytliga vindar och 7 plusgrader.
Än så länge är det lite oklart när nästa tävling blir. Jag är anmäld till AXA Ski Maraton i Falun den 29e December men som det ser ut nu kommer det loppet ställas in pga snöbrist.

Är också anmäld till Sylvesterloppet

Västgötapremiären 2013
Sträcka: 6,1KM
Tid: 21:30
Snitthastighet: 17,01km/h (3:31 min/km)
Maxhastighet: 37km/h
Placering: 1a i D21 av totalt 2 startande.
Före:+7, regnigt, blåsigt. Väldigt blött.



5 kommentarer:

  1. Vad tränar du nu för att bli ännu bättre skidåkare nu när det är grönt och varmt ute och ingen snö i sikte? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadu, frågan är väl om man blir en så mycket bättre skidåkare i Småland i December ;-) jag försöker hålla i och köra mycket rullskidor och sen kör jag 1-3 pass på Thorax Trainern i veckan. Men som det är nu är det ju inte direkt optimalt..

      Radera
  2. grymt kört! :) vad brukar du lägga på för fästvalla vid plusgrader?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klister eller eventuellt ovallat beroende på hur banan är:-) vilket klister beror ju helt på hur blött det är, hur varmt det är osv. I Västgötapremiären blandade vi universalklister och Rossa special. Sen var ju det ett väldigt kort lopp så vi la väldigt lite fäste.

      Radera
  3. Vilken inspirerande resa du gjort (läste din info ruta här till höger), härligt! :) Lycka till inför säsong 2014 :)

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.