torsdag 27 januari 2011

Föreläsning med Emelie Andersen.


Igår kväll var jag på en föreläsning med ultralöparen & näringsfysiologen Emelie Andersen. Ultralöpning innebär att man springer distanser längre än 5 mil eller så lång man kan på en viss tid, oftast 12/24/48 timmar! Det hade varit roligt att testa på nått sånt någon gång. Absolut inte 24-48 men kanske 12. Det hade jag nog klarat av med lite mer löpträning.
Emelie berättade att hon i höst skall springa Spartathlon i Grekland som är ett lopp på 24,6 mil. DET är sjukt imponerande! Emelie släpper även en bok i vår om hur man skall äta och träna för långa lopp. Och hur viktigt det är att hitta en bra balans mellan träning/tävling/socialt liv/vila.

Igår handlade det mycket om löpning och det hade kanske inte jag så jättestor nytta av som skidåkare eftersom mycket av infon riktade sig till löpare & var svår att överföra till de träningsformer jag sysslar med, däremot fick jag lära mig en hel del om kost. Några saker jag visste sedan innan & en del nytt.
Fick bland annat veta att det är väldigt viktigt att ha en bra balans mellan Omega-3 & Omega-6. Får du i dig för mycket Omega-3 i förhållande till Omega-6 kan det göra att du får infektioner i kroppen. Jag som vegetarian får i mig för lite Omega-3 som eftesom jag inte äter fisk men får däremot i mig väldigt mycket Omega-6 som finns i bland annat nötter & avokado.
Jag har tidigare tagit Omega-3 kapslar men Emelie sa igår att man helt skall ta ren olja eftersom kapslar kan vara härskna utan att man känner det & det har en väldigt dålig effekt på kroppen. Så i morgon skall jag sticka bort på apoteket & köpa Strepsils & Fiskolja : )

Jag har också sedan länge misstänkt att jag lider av ansträngningsastma, något som är ganska vanligt inom skidåkningen eftersom det sliter så på luftvägarna att träna så mycket/länge & i så kalla temperaturer. Men igår fick jag veta att om man ökar på Omega-3 intaget så kan det faktiskt förbättra ansträngningsastma! Så nu skall här drickas fiskolja! : )
I annat fall får jag faktiskt släppa på veg-livsstilen & kanske äta 1-2 bitar lax i veckan. Jag älskar att leva som vegetarian & har så fantastiskt mycket mer energi nu än vad jag hade när jag åt kött, men min hälsa & träning är mycket viktigare än det att inte äta fisk av principsak.
& om det kan förbättra den här hemska hostan jag alltid får efter långpass skulle det vara värt det.

Emelie var en fantastiskt trevlig & rolig tjej som jag helt klart kommer följa via hennes blogg i framtiden. Kikar ni in där får ni träningstips, följa henne i tävlingar & tips på god & nyttig mat. Härom veckan publicerade hon ett recept på avokado/mango/hallon-sorbet som jag tänkte testa i helgen.

Nu väntar ett skidpass ikväll & ett i morgon bitti, sen är det 48 timmars tävlingsvila innan klubbmästerskapen på Söndag : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.