måndag 13 juni 2011

Vivaldikliniken i Gislaved & lolaka idrottare .

Imorse hade jag årets andra besök hos min kiropraktor Johan på Vivaldikliniken i Gislaved. Jag har gått hos Johan sedan jag började åka (läs: trilla omkull på) rullskidor. Eftersom man landar hårt och ofta landar på höften blir ryggen sned och då måste man rätta till den.


Nu hr jag för en gångs skull inte trillat utan det här var bara för att rätta till det sista på när jag drog omkull ordentligt för någon månad sedan.


Men i alla fall, när jag väntade på min tur bläddrade jag lite i en tidning som låg i väntrummet och läste en jättespännande artikel med Josephine Ambjörnsson från Gislaved, alltså 5km från Anderstorp där jag bor. Josephine är maratonlöpare med personligt rekord på 2,45 och har bland annat vunnit Barcelona maraton, samt kommit 11a i Stockholm Maraton i år. Visst har jag hört talas om henne tidigare men jag hade ingen aning om att hon var såhär himla duktig! Och det känns förjävligt att medierna häromkring är så förbannat dåliga på att rapportera om det här.


När ASK (lokala handbollsklubben) förlorar en match drar man upp det på en helsida där man disskuterar vad om är fel och vad man skall ändra på. Men när en Gislavedstjej vinner Maraton sätter man in en liten notis i ett hörn. Jag blir rent ut sagt förbannad på det. 


Något annat som också är spännande är att man gärna skriver om Charlotte Kalla, Zlatan osv. Inget on tom dem, men i en lokaltidning skall man väl ändå framhäva lokala idrottmän och lag? Vill jag läsa om Zlatan eller Charlotte eller Usain Bolt eller vem det nu än må vara så får jag ju det serverat på silverfat på SVT's eller TV4's nyhetssändningar. I lokaltidiningen vill jag läsa om kommande idrottsmän och kvinnor från den här trakten. Och då kanske inte varenda gång det spelas en handbollsmatch dra upp det på en helsida som om det vore universums största nyhet - särskillt inte när det går dåligt för dem och det har gått väldigt bra för någon annan. Och igen: Inget ont om handbollen här, jag har själv spelat (inte så bra, dock), jag tycker bara att man skall framhäva en bra mix av bra prestationer. Speciellt när vi har så många duktiga idrottare härifrån som verkligen satsar och lever för sin sport.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.