måndag 9 januari 2012

Mer SkiErg & 9% ÖVER maxpuls .

Sen sist vet jag inte om jag gjort så mycket, mer än tränat då - såklart.
Tränat & firat ettårsdag med Tomas, och fått en iPhone 4 S i kombon födelsedagspresent/julklapp. Så nu kan ni som försökt ringa/sms'a mig faktiskt få svar igen. På slutet där gick ju varken svara, skriva eller ringa. Den dög dock fint till väckarklocka genom hela sin livstid.

Snön lyser fortfarande med sin frånvaro här nere i söder och det har lett till en del omplanering i tävlingskalendern. Sen tidigare var Vasaloppet, Birken & Norefjellsrennet klara lopp ur Ski Classics-kalendern för min del, nu är frågan om de inte får sällskap av König Ludwig Lauf. Mer om det kommer när planeringen är klar och så hänger väl allt lite på om proffs-vallaren (läs: pappa) vill följa med (det tror jag) och får ledigt av sin chef (läs: mamma).

Så till rubriken!
Helgen spenderade jag i Vetlanda, där det bjöds på både rullskidor, styrketräning, SkiErg, löpning, intervaller och jag vet inte allt. I Lördags morse körde jag långa, långa löpintervaller och kom på sista intervallen upp i 9% över vad jag nåonsin mätt upp som maxpuls. Jag vet inte om det går (kanske hjärtat "bara" rusade ett slag?) eller om man kan säga så, allt jag kan säga är att det krävdes en del minuter på golvet efter avslutat pass. Och att jag har kapacitet att springa milen bra mycket fortare än vad jag gjorde på Sylvesterloppet.

Söndagen spenderades framför SVT Play & premiären av Ski Classics, och Tour de Ski såklart. Senare begav det sig till gymmet där jag la 2,5 timmar (A1) på SkiErg utan skor. Motstånd 10. Hade förvånansvärt nog inga problem med att händerna domnade och kände mig superpigg efteråt.


Testade också att maxa ut 100 meter efter passet och landade på 19,7. Är relativt ny på det här med SkiErg så vet inte hur det står sig jämfört med andra, men skall bli roligt att se om jag och mina kycklingarmar kan pressa ner det.
Den här veckan är det en lite tyngre vecka träningsmässigt. Just nu snöar det här utanför och det jobbas för fullt med att pressa snö ur klubbens kanoner, med lite tur får jag pass på snö på hemmaplan snart :-)

1 kommentar:

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.