måndag 30 juli 2012

Träningsdagbok för den gågna veckan - 21h 48 min & ca 40 mil.

På vilodagen i Fredags spenderade jag sisådär hela dagen med att glassa runt i Bolmen. Solade på bryggan för att försöka jämna ut träningsbrännorna, samt att få lite färg överhuvudtaget på framsidan av kroppen. När man cyklar/rullar har man ju överkroppen lutad mot asfalt i stort sett hela tiden och springer gör jag aldrig under de starkaste soltimmarna vilket har resulterat i världens brunaste baksida och en lika kritvit framsida. Joråsåatte. Åkte även till Bolmsö med lillasyster Malin, köpte två glassar var och fick se när en tysk familj som troligtvis aldrig satt sin fot i en båt innan försökte förtöja den...

I Lördags morse stack jag ut och sprang intervaller innan det hann bli för varmt. 5minx6 blev det! Egentligen tänkte jag köra lite färre 5minutare och sen lite sprintintervaller på slutet men det är sällan det känns så bra under löpintervaller som det gjorde i Lördags så jag tog tillfället i akt att gå all in på lite längre intervaller. Efter passet sprang jag ner till sjön och badade. Tror verkligen det ligger något i det här med kylterapi, alltså att man snabbt kyler av hela kroppen i några minuter efter ett tufft pass för att minska träningsvärk. Har alltid haft en sjuhelvetes träningsvärk i benen efter ALLA intervaller tidigare men sen jag började med 5minutersbad efteråt har det minskat markant :-)

På eftermiddagen körde jag ett kortare distanspass på rullskidor och efter det simning i sjön. Har funderat mycket på att börja med triatlon under sommarhalvåret för att ha något att träna för, och det enda som fattas just nu är simträning.

Lördagens tre pass i bilder. 

Efter middagen i Lördags bänkade sig hela familjen för att se OS-invigningen. Jag är en riktig OS-knarkare. Så fort det är OS blir jag plötsligt intresserad av allt. Spelar ingen roll om det är fältritt, friidrott, simning, lerduveskytte eller gymnastik. Sporter som man annars aldrig skulle avsätta tid att titta på. Och lika viktigt som att få med sig alla idrotter är ju att få med sig invigningen! Allt eftersom invigningen gick över till att presentera landslagen blev det tydligen lättare att somna. Vips satt jag där och glodde på vinkande politiker och idrottsutövare i fula kläder helt själv...

Kul med OS-invigning..
Efter att tvunget ha stannat uppe för att se elden tändas, med mantrat "bara vartannat år, det här händer bara vartannat år, somna inte, bara vartannat år" i huvudet var det tungt att komma upp på Söndagmorgonen. Efter en 12km lång uppvärmning körde jag sprintintervaller på rullskidor med 2or. 2min x15 där jag under den aktiva delen snittade på mellan 02:22min/km - 03:00min/km, vilket betyder 20km/h - 26km/h.

Kom hem en bra stund innan damernas linjelopp och låg sen och dog i soffan fram tills dess att Marianne Vos tog ett grymt välförtjänt OS-guld. Sen gick jag ut och spenderade ett par timmar på min egna (dock inte lika dyra...) landsvägscykel. 

Så har ännu en vecka lagts till träningsdagboken och Juli börjar gå mot sitt slut. Förra veckan slutade som rubriken redan avslöjat med 21 timmar och 48 minuters träning som fördelades på följande sätt:

A1: ca 15 timmar och 20 minuter
A2: ca 1 timme och 20 minuter
A3: 1 timme och 34 minuter
Styrketräning: 55 minuter
Övrigt*: 1 timme 52 minuter

Under de nästan 22 träningstimmarna har jag fått ihop 39,9 mil.

* bland övrigt räknar jag bland annat vilotid mellan intervaller, lugnare uppvärmningar och nerjogg efter intervall. Om ett intervallpass är 5minx6 och jag vilar 3 minuter mellan varje intervall räknar jag alltså in 30 minuter till A3 och 18 minuter till övrigt. Känns ju lite B att räkna de där 18 minutrarna när man sniglar sig fram och försöker få luft som A3..

Jag är riktigt nöjd med veckan! Tycker jag har fått till en fin fördeling, där jag är mest stolt över mina 1,5 timme i A3 kategorin. Intevallerna lossnar mer och mer och allteftersom kroppen svarar och blir starkare är det roligare att ta ut sig. Efterråt, det vill säga.
Alla vet ju att om man tycker intervaller är kul under tiden man håller på så gör man fel.


Nu skall jag äta chips och - hör och häpa - titta på gymnastik, simning och handboll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.