måndag 12 november 2012

Att träna för två - v21

Förra veckan hade jag en väldigt givande vecka måste jag säga och landade på runt 10 timmar träning med bla intervaller på SkiErg, långpass på SkiErg, styrketräning och skidgång i backe. Mina förhoppningar är att nu framöver kanske lägga mig något snäpp högre, runt 12,5 timme i veckan och alltså landa på runt 50 timmar i månaden. Det är 20-40 timmar mindre än vad jag brukar träna och känns ganska rimligt. Det är såpass mycket att jag känner att jag upprätthåller det jag kan upprätthålla men såpass lite att jag ändå är pigg, mår bra och inte har/får krämpor =)
Sedan blir det ju inte alltid som man tänkt sig, och då får det hellre bli mindre någon vecka, som det blev den föregående veckan.

Under veckan som gick hade jag ett par dagar när kroppen sa ifrån att "Nu får du vila!" utan någon direkt anledning - så då vilade jag. Jag hade också ett par dagar där kroppen sa "Kör! Högre puls! Spring!" och då får man istället lugna ner sig så man inte går på för hårt för fort, men ändå testa om kroppen kan köra på hårdare. Det är intressant hur det kan skifta sådär från dag till dag.

Något jag igen vill pusha på för alla gravida är däremot att skaffa sig kompressionssockar. Jag använder som jag beskrev i inlägget nedan "Recovery socks" från 2XU/Pölder Sport.
Tomas fick tidigare under ett par veckor ta väldigt mycket ansvar hemma. Jag orkade en syssla om dagen, vareig det var att tvätta kläder, laga mat, städa huset eller ordna med kaninerna. Jag var så trött och förstod inte vad det berodde på eftersom jag redan åt järntabletter med 170mg (rekomenderat dagsintag för icke-gravida är 36mg).  Sen fick jag dehär sockarna, och allt bara vänder! Igår storstädade jag huset, bakade norska bullar, tvättade kläder, städade kaninburar och tränade dubbla träningspass. Och på kvällen var jag inte vidare trött heller =)

I övrigt håller jag just nu på med att göra om designen på vår teambil. Eftersom jag just nu är ensam och lite utan team så skall teamdesignen göras om, nya kläder inför kommande tävlingssäsong skall tryckas och läger skall färdigplaneras. Just nu är jag lite i det där stadiet att jag väntar på lite kallare väder uppåt i landet. Vi pratade lite om att åka till skidtunneln i Torsby men istället för att stressa iväg för att tvunget komma på snö inomhus nu känns det för min del lite mer aktuellt att vänta ett par veckor och heller kunna köra på natursnö =)

Skidgång i skogsbackar.

Börjar gå från minival till val.

Norska, hembakta skolebrød! =)



2 kommentarer:

  1. Hur upplever du livet som gravid än så länge? Vad är de största skillnaderna från innan ? Hade varit kul att veta!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Du verkar ha många sponsorer och vara duktig med ditt sponsorarbete. Jag undrar hur du tänker kring det. Kontaktar ni eller blir ni kontaktade? Och tackar man ja till alla erbjudanden? Finns det sponsorerbjudanden man säger nej till även om man inte hör till de bästa/mest välkända åkarna?

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.