torsdag 17 januari 2013

Stålsickling VS valla .

Fråga

Det vore lite kul o veta om du åker vallat eller siklat? Åker du alltid på de ena eller andra alternativet? Ja rent allmän veta lite hur du tänker kring preppen av skidorna :) Grejer du med dina skidor själv eller har du någon som hjälper dig? Slutligen måste ja säga att du e jätteduktig :)

Svar
Jag kör alltid vallat och har aldrig testat att Kuzminsickla skidorna. Vi sicklar ju när vi tar bort överflödigt  paraffin, men det är ju något helt annat än Kuzminsickling där du stålsicklar bort plast från belaget. Varför vi aldrig testat vet jag faktiskt inte riktigt. 
Kanske för att man är lite konservativ och gärna håller sig till det gamla som alltid funkat bra, och antagligen lite för att det känns läskigt att dra av plast på belaget från skidorna också =) De är ju i mångt och mänge som mina små bebisar och man behandlar ju dem som om de vore gjorda av glas =) Att då ställa sig och riva upp belaget känns väldigt främmande. 
Av vad jag har kunnat läsa mig till så kan man eventuellt uppnå ett bättre glidresultat om det är riktigt kallt i snön, kring -18, med stålsickling. Men det är ju inte jätteofta det är det på tävlingar man kör. Sen utöver det vet jag att Swix gjorde väldigt utförliga tester där man preparerade skidor enligt Kuzmins metoder och jämförde med uppvallade skidor. Resultatet blev att de vallade skidorna gick betydligt mycket bättre än de Kuzminsicklade skidorna. 
Spontant kan väl jag känna att det är ganska logiskt om vallade skidor funkar bäst. Ett belag är alltid ett belag av plast - du kan inte förändra plastens egenskaper nämnvärt enbart genom att stålsickla. Plast är plast i alla temperaturer och ändrar inte kvalitéer efter hur snön är. Men snön kan ju ändra sig ganska rejält beroende på väder före tävling, sol, moln, hur gammal snön är osv. 
Vilket du med valla kan ta hänsyn till när du lägger glid. Jag säger inte att det här är rätt, men det är så jag tänker i alla fall.

Jag försöker bli bättre på det här med vallning, men är lite för feg om jag skall vara ärlig. Jag  grundpreppar och vallar inför träningar och sånt såklart, men vågar inte valla inför tävlingar. Pappa är svinduktig på det här med att valla och det känns säkrare att ge honom ansvar för den biten, speciellt när det kommer in pulverburkar för nästan 2 papp/burken i bilden. Skulle jag göra det och göra fel så är det inte jättebra för ekonomin =) Men som sagt, någon gång måste jag ju börja våga och testa lite. Jag tycker det här med vallning är jäkligt intressant och det är helt klart något jag vill bli bättre på.
Pappa har som sagt alltid vallat mina skidor till tävlingar. Han vet hur jag åker bättre än någon annan, och vet hur jag vill ha det med fäste i förhållande till glid och så vidare. Innan en tävling kollar vi på banprofilen, pratar igenom den och sen vallar han utifrån det vi kommer fram till. Det har aldrig slått fel =) Den enda gången han inte vallat åt mig var i Vasaloppet 2012, då vågade han inte ifall han skulle valla bort mig, så då ringde vi Mattias som var snäll och fixade tre par riktiga superskidor åt mig. Enligt honom själv fick jag samma vallning som Brink hade, och det gick ju bra för oss båda den där Söndagen =)

7 kommentarer:

  1. Jag tänkte bara fråga dig en liten fråga, hur kan man bli snabbare i spåren? Är det teknik träning och styrka som gäller? Vill så gärna bli snabbare och bättre men är inte säker på vad jag ska göra för att lyckas :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju lite klurigt när jag inte sett hur du åker, men jag brukar jobba lite efter den här principen:
      - Vad känner du dig mest begränsad av? Och var blir du frånåkt om du blir det? När du blir trött, på vilket sätt blir du trött då och vilken är den första tröttheten som kommer?

      Om du snabbt får mjölksyra i musklerna skall du nog jobba med styrka/uthållighet. Tycker du att du tappar uppför behöver du jobba med konditionen och är det på platten du tappar kan du nog vinna på att jobba med överkroppsstyrkan och staktekniken.

      Sen kan ju tekniken vara en del i allt det här egentligen. Tappar du uppför kan det ju tex vara en kombo av att du måste jobba med kondition/lunga/hjärta och teknik.

      Det bästa är att filma när man åker och på så sätt se hur det ser ut. Då ser man ganska snabbt om det ser rätt ut eller om man skall lägga lite mer tid på ren teknikträning.


      I övrigt har det ju också lite att göra med vilka distanser man vill bli bra på :-) Åkare som tränar för traditionella distanser tränar ju lite annorlunda än vad långlopparna gör. Främst för att banprofilerna är ganska annorlunda.

      Radera
    2. Jag förstår att det kunde vara en klurig fråga men tack ändå nu vet jag iallafall hur jag ska tänka. Ska försöka haffa någon som kan hjälpa mig att filma lite så man kan se hur man åker egentligen ibland kan ju känslan säga en sak medan det ser ut på något annat vis.

      Jag kanske kan skicka filmen till dig och du kan bara säga lite vad jag ska tänka på, men bara om du vill. Känn inte att du måste eller något sånt :)

      Radera
    3. Det kan du absolut göra! Skicka på bara!

      Radera
  2. Av ren nyfikenhet: vilket lopp är du minst nöjd med från förra säsongen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. TjejVasan och HalvVasan.
      På Tjejvasan gjorde jag fel skidval och fick kämpa som ett djur för att få fart på skidorna. Samt att jag inte klarade målet på topp30.
      Resultatet var i och för sig bra i HalvVasan (man kan ju inte komma längre fram än först =)) men jag hade fel valla under skidorna, fick stanna och skrapa is och är riktigt missnöjd med tiden. Hade velat åka på runt 2:10-2:20.

      Radera
  3. Har du avtal med alla sponsorer eller tar man det lite som det kommer? Mycket nyfiken på detta. Har man inte avtal kan man ju bryta sponsringen när som helst.

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.