fredag 18 oktober 2013

1 månad efter förlossningen / 6 månader efter förlossningen .

Det har varit en lång och kämpig resa. Jag har börjat på säkert 5 olika inlägg om hur livet såg ut de sista fyra månaderna av graviditeten och de tre första med bebis, men har aldrig avslutat eller publicerat dem för det kändes för privat.

Jag har fått jättemånga fina och peppande kommentarer, bla på Instagram, på twitter och på Facebook och tackar så mycket för det. Konstigt nog har många också kommit med kommentarer som "vilken tur du haft som gått ner så mycket i vikt" och dem förskjuter jag ganska snabbt. Jag har inte haft någon tur. Jag har slitit som ett djur. Den tur jag haft innefattar väl att jag blivit av med min foglossning till 85%. Men utöver det? Ingen jävla tur. Det känns lite som ett hån när folk säger att man har haft tur.

De första 3 månaderna sov Charlie aldrig på nätterna (inte mer än 1,5-2 timmar i sträck i alla fall), jag har varit i stort sett ensam förälder under hans första 6 månader, jag har haft foglossningen från helvetet som gjort att jag periodvis inte kunnat gå, efter förlossningen var jag så förstörd i kroppen att det gjorde ont att bara röra sig i tre veckor. Tur. Pfffffffff.

Jag gick inte upp så mycket i vätska. I alla fall tror jag inte det, för jag var inte svullen och jag gick inte ner så mycket i vikt av förlossningen. Jag vägde 90,6KG när vi kom in till förlossningen och när jag kom hem från BB efter fyra dagar vägde jag strax under 89. Trodde det var ett jäkla skämt, för jag hade ju åtminstone räknat med att gå ner de 4KG som tussen i magen vägde och det kilot som moderkakan vägde.

Sen stod vågen ganska still den första månaden. Jag väntade med spänning på att amningen skulle börja äta upp kilon men inget hände. Eller ja, 1-2KG försvann väl men det tror jag mer berodde på det faktum att jag började röra mig lite mer. Det var först när jag började träna lite smått igen som saker och ting hände med vikten.

Jag har inte ändrat något i kosten, absolut inte följt någon lågkaloridiet. Jag försöker äta allsidigt med mycket grönt, frukt, pasta, potatis, ris, fisk, kött, ägg etc. Köper i princip aldrig snabbmat utan lagar nästan all mat själv från grunden. Jag har käkat runt 2000kcal om dagen, nu ligger jag på runt 3000kcal (berende på hur mycket jag tränar). Jag är ingen sockerpolis utan unnar mig mer än gärna både godis, bakat och chips 1-2 kvällar i veckan. Jag har tränat mycket lågintensivt, inte så mycket styrka på gym men en hel del med egen kroppsvikt, en del intervaller. Största delen träning har varit rullskidor men nu på senare tid har det blivit mer löpning och löpning med stavar i takt med att foglossningen blivit bättre.







Jag lägger in stämpel på bilderna för att försvåra för eventuella företag som snor viktminskningbilder och använder för att marknadsföra sina produkter. Detta har ett par vänner till mig råkat ut för. Om ni ändå skulle hitta de här bilderna i samband med någon viktminskningsprodukt får ni väldigt gärna maila mig på majkenjh@gmail.com

3 kommentarer:

  1. Jag tkr det är sjukt konstigt att du kunde gå upp så pass mkt i vikt, för med tanke på hur mkt du tränade och verkade äta så himla bra under din graviditet, så tkr man ju inte att du borde lägga på dig så mkt extra liksom! Jag är inte insatt, men antar att det år väldigt olika från person till person helt enkelt, just med tanke på att du är en av dom som inte "borde" gått upp så mkt i vikt. hoppas du förstår hur jag menar och inte tar illa upp, utan att jag är mer fascinerad över hur kroppen/graviditeter fungerar. Riktigt bra kämpat nu efteråt iaf, och stort lycka till i vinter! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Nejdå, tar absolut inte illa upp, förstår precis hur du menar! :-)
      När jag var på inskrivning hos barnmorskan och vi pratade lite om viktuppgång gissade hon på att jag skulle gå upp en 8-12KG med tanke på att jag tränade så mycket. Tjena ;-)
      Det är jätteindividuellt men i efterhand har jag förstått att man i stort sett kan skrota det där med "intag kontra vad man gör av med" när man är gravid. Kroppen fungerar liksom inte som vanligt under en graviditet. Jag vet inte exakt varför jag gick upp så mycket i vikt men av det jag läst mig till skulle jag gissa att det berodde på en hormonförändring som gjorde att min förbränning gick ner extremt mycket. Men det är väldigt tråkigt att okunskapen kring det här är så stor, jag fick många tråkiga kommentarer om att jag kanske åt för mycket och sådär.
      Tusen tack! :-)

      Radera
  2. Du är så jäkla grym Majken! Folk som snackar om tur är bara avundsjuka. Det är lätt att hävda att någon annan har "tur" bara för att de själva inte orkar kämpa tillräckligt eller lägga ner den energi som krävs för att lyckas. Du har en vilja av järn och kämpar för det du tror på, precis vad som krävs för att lyckas, du kommer gå långt i vinter :) Kram Louise

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.