måndag 21 oktober 2013

Fredagsträning med AOK, rullskidtävling och ny sponsor.

I Fredags blev det som tidigare nämnt klubbpasspremiär för min del. Klubben hyr sporthallen mellan 18 och 19:15 och sen turas lite olika personer om att hålla i pass under hösten, vintern och våren. Det brukar kunna bli riktigt fina pass som både involverar kondition och styrka.

I Fredags skulle Kristina hålla i passet, vilket brukar betyda bra med träningsvärk dagen efter. Om Kristina skulle få för sig att byta jobb skulle hon nog bli en grym personlig tränare.

Vi började med den klassiska leken "kedje-ta" som uppvärmning och fortsatte sen med att dela upp oss två och två och köra "intervaller med tvist" längs långsidan på sporthallen. Tvisten innebar att lägga (slänga) sig ner på golvet och rulla ett varv när man kommit till den ena långsidan för att sen hoppa upp och springa tillbaka och byta av vid den andra. Detta körde vi 10 repetitioner av med en nätt liten maxpuls på 212 för undertecknad. Inte var dag man snittar 98% av max på sprintintervaller.

Sen fortsatte vi med en stegkombination av armhävningar och situps. Först 10 av varje, sen 9, sen 8 osv. När man var klar med det (totalt 55 pushups/55situps) skulle man sitta i jägarvila mot väggen tills alla var klara. Dum som ett nöt blev jag klar bland de första och fick således pinas längs med väggen ett bra tag. 

Passet fortsatte sen med att vi delade upp oss två och två igen för att köra lite hoppkombinationer längs med kortsidan av sporthallen. Först ett jämfotahopp framåt och sen ett upphopp på stället, sen skulle man hålla på så fram tills dess att man kom till den andra kortsidan för att sprinta tillbaka och byta av med kompisen som skulle göra knäböj under tiden. Denna nätta serie är bra om man vill ta död på rumpa och lår. Vi körde den 3 gånger. 

Efter detta väntade hinerbaneintervaller där den som "vilade" skulle ligga i planka/sidoplanka/sidoplanka åt andra hållet samt stå i någon höftposition som brände sönder lår/rumpa. En serie var fyra repetitioner och vi körde tre serier (totalt 12 hinerbaneintervaller). Efter detta mindre dödsbesked gjorde vi ännu en stegkombination med styrka (rygglyft/armhävningar) och därefter hade vi 6 minuter kvar vilka vi spenderade med att göra situps i par med boll. I 6 jäkla minuter
Vet inte om jag behöver understryka hur jävla ont jag hade i magmuskulaturen på Lördagen?

Igår körde klubben ett öppet klubbmästerskap i regn och blåst. När jag vaknade på morgonen hade jag en fruktansvärd träningsvärk i magen, triceps och biceps och jag undrade hur man skulle orka maxa på 14KM rullskidor bara några timmar senare. Jag bestämde mig för att köra en lång uppvärmning för att försöka få ur det värsta. Det fungerade okej, men jag kände mig fortfarande inte alls fräsch när starten gick. 

Fotobevis på att min gamla tävlingsdräkt från 2012 passar.
Gissa om jag var stolt som en tupp över att kunna ha den igen!
Jag var enda i D21 från AOK men fick tack och lov lite motstånd i och med att Hanna från BSOK kom. Kul! Jag hade ingen koll på Hanna sedan tidigare men blev snabbt varse om att det är en stark och duktig tjej. 

Vi följdes åt första 8 kilometerna under vilka vi växeldrog. Väldigt kul att köra tillsammans med en tjej som var villig att gå upp och dra lite. Så fort jag gick åt sidan drog hon och omvänt. Vi hade stark motvind första halvan av loppet och efter att ha försökt mig på ett par småryck men inte fått någon utdelning sket jag i det och lugnade mig lite. Medvinden skulle ju komma när vi vände tillbaka mot Anderstorp. Jag tyckte att jag verkade ha ett litet övertag i motlutsstakning så när det kom ett litet motlut med 5KM kvar testade jag att rycka och fick en lucka direkt som växte ganska snabbt. Då blev jag i min tur lite småstressad över att jag kanske inte skulle orka hela vägen in i mål, men det gick bra. Kul med en KM-vinst, men tråkigt med så få damer med.

Igår kväll blev det ett långt och lugnt distanspass med terränglöpning på två timmar. Virrade dock bort mig i skogen så slog av en halvtimme från den effektiva träningstiden. Kändes inte riktigt rimligt att registrera tid för när man stod mitt ute i ingenstans och svor samtidigt som man kämpade sig genom ett tätt buskage medan klockan visade 5KM/H ;-)

I morse körde jag ett fint distanspass på rullskidor på morgonen och efter lunch åkte jag och pappa ut till Golvmäster som idag blev ny sponsor! :-) Golvmäster har ett komplett utbud av golvmaterial både för privatkunder och offentliga miljöer. De har en butik där man kan gå runt och samla inspiration och få goda råd och tips. Är man inte i behov av golv kan de tex skära ut mattor i olika färger och former. Är man mer av en "gör det själv-typ" hyr de även ur slip- och polermaskiner. Ann och Anders som  har ägt företaget sen 2003 är också medlemmar i AOK och vi träffas ofta på klubbpass och i samband med Vasaloppsveckan. Det var riktigt kul att besöka företaget och prata lite mer om satsningen med dem och jag ser fram emot vårt samarbete framöver :-)

en del av butiken.

Fina, färgglada mattor.

Ander, jag och Ann! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.