torsdag 17 oktober 2013

Fråga om att skaffa barn tidigt.

Fråga under föregående inlägg (som jag fått en del gånger och därför väljer att göra ett inlägg av det).

Varför valde ni att skaffa barn så tidigt? =) Menar inget illa eller så men undrar bara med tanke på att många kanske väntar till de är klara med sina karriärer och sådär =) Hoppas du vill svara och lycka till i vinter! Mvh Isabelle =)

Svar:
Att skaffa barn var från början inget medvetet val vi gjorde, jag blev gravid trots att jag åt tabletter. Sen när vi fick reda på att det fanns en bebis kändes det väldigt fel att inte behålla det :-)
Jag tror det finns fördelar och nackdelar med både det att vänta och det att skaffa barn innan karriären är över. De största fördelarna som jag ser är att Charlie kommer få vara med när jag (förhoppningsvis) gör väldigt bra ifrån mig de kommande vintrarna och när Tomas gör bra ifrån sig under somrarna. Det känns jätteroligt att vi kommer få dela alla glädjefyllda stunder som komma skall MED honom och att han kommer minnas dem när han blir äldre. Något annat som känns skönt är att det inte är någon stress med syskon. Börjar man sent med barn och vet med sig att man vill ha fler än ett har man ju på många sätt press på sig att skaffa flera barn tätt. Det känns skönt att vi kan låta det gå en hel del år (tills jag är klar med min skidsatsning) innan vi försöker få ett eller flera barn till. Den största och egentligen enda nackdelen just nu är väl att det försvårar träningen en del och att det krävs enormt mycket planering när man skall träna.

Sen känns det så här i efterhand väldigt "skönt" att ha fått ett barn, av den enkla anledningen att det inte är någon självklarhet. Jag tror att det är väldigt vanligt att man tänker att man "bara skall göra det här först" eller "bara skall bli såhär gammal först" (så tänkte i alla fall jag innan). Det är förstås upp till var och en att skaffa barn när man vill men jag tror att många tänker sig att när man väl börjar försöka så kommer man bli gravid på en gång. Det var först när jag väl blivit gravid och började läsa mycket om kroppen och graviditeter som jag insåg precis hur svårt vissa har för att få barn, trots att de inte är så gamla. Jag vet om många som börjat försöka vid 24-25års ålder och som vid 28 års ålder insett att det inte fungerar och då börjat med IVF.

Jag vill gärna ha både ett och kanske två barn till, men det får bli senare när jag känner mig klar med skidåkningen. Om vi har turen nog att få fler barn vill jag kunna njuta fullt ut av den/dem och inte känna mig stressad kring att hinna med en massa träning :-) Hoppas det räcker som svar.

1 kommentar:

  1. Tack så jättemycket för ditt svar! :D / Isabelle

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.