söndag 24 november 2013

En vecka där det var mycket av allt förrutom träning.

Den här veckan har verkligen varit helt galen. Man kan lugnt säga att det faktum att jag har en Thorax Trainer hemma totalräddade den här träningsveckan.

I Måndags hade jag möten i stort sett hela dagen och var mer död än levande när jag kom hem strax efter sju på kvällen. Lägg så till lite nattning av bebis så var det knappt så man orkade borsta tänderna. I Tisdags hann jag med ett 2timmars distanspass innan resten av dagen fick läggas på fler möten och mer flyttpackning.

I Onsdags åkte jag och pappa ner till Danmark för att hälsa på hos Ulrich och de andra på Thorax Trainer. Det var jätteroligt att träffa alla igen, se hur de jobbar med maskinerna på monteringen och äntligen få gratulera dem till vinsten i ManusCompetition 2013. Tävligen handlar om utveckling av lagerteknik och de vann priset för konstruktionen kring magneträlsen som stavarna förs fram och tillbaka i.


Jag och Ulrich

Efter att vi gått igenom hur jag tränat på Thorax Trainern sen vi sågs sist gick vi igenom en hel del intervallprogram som Ulrich tagit fram. Jag fick också med mig ett program till datorn där jag kan koppla min Thorax till datorn och på så sätt analysera träningspassen på ett helt nytt sätt! :-) Utöver det fick jag också med ett program som ni som varit på Vasaloppsmässan säkert sett tidigare; nämligen ett program som gör att man kan köra Vasaloppsupploppet på Thorax! Man kopplar samman datorn/tv'n med maskinen och så ser man banan på skärmen medan man kör. Perfekt att ha som morot under 400metersintervallerna. Utöver Vasaloppsupploppet kan man köra på Östersunds skidstadion.

På Thorax-lagret är det just nu full rulle med att fixa till äldre modeller av maskinen. Gymmen runt om i Danmark byter in de äldre modellerna mot lite nyare. Om ni är intresserade av att köpa en äldre, men fullt fungerande, Thorax Trainer kan ni kontakta dem på +4551273436. Modellen "TT Vasa" finns att köpa för 5000DK och modellen "TT Elite" för 7500DK. Priserna är utan stavar och frakt.

Vi kom hem från Danmark ganska sent men superpeppad på att testa de nya intervallprogrammen förklarade jag för en något missnöjd (och hungrig) Tomas att middagen fick vänta. Programmet jag körde heter "K1" och är en intervallserie på tre olika intervaller.

Del 1 är en serie på 2 minuter som skall göras 6 gånger med 1 minut mellan intervallerna.  Jag körde dem på motstånd 5. På del två kör man 1minutsintervaller 4 gånger med 2 minuter mellan intervallerna. Sista delen är en så kallad "all out"-del där man ligger på absoluta max i 2x40 sekunder och har en vila på 3 minuter mellan. På del två hade jag motstånd 6 och under all out-intervallerna hade jag motstånd 8. Genom att variera motstånden och intensiteten under intervallerna blir man helt brutalt slut. Inför del tre varken ville eller orkade jag egentligen köra mer, fastän det bara gällde 80 ynka sekunder. Ett effektivt pass som med en kort uppvärmning tog 45 minuter, varav 17 minuter var i A3-zon :-)

I Torsdags började så en ny hektisk del av veckan: fixa i ordning inför namngivningen. Den som kom på att vi skulle ha en mängd möten, flytta och ha namngivning samma vecka (eventuellt var det jag) borde få någon form av straff. I Fredags spenderade jag således hela dagen med att baka, för överambitiös som man är så kan man ju inte gå och köpa fika att bjuda på. Tack och lov hann allt ut ur ugnen innan klockan sex så jag och Tomas hann i alla fall till AOK's fredagsträning som Elise och Sofie höll i.

Igår hade vi så namnfest för vår lilla tuss och hela familjen vill rikta ett stort tack till alla som kom och för alla fina presenter Charlie fick. Ett stort tack också till mina fina föräldrar som lät oss ha namnfesten hemma hos dom. Det hade nog inte blivit en lika lyckad fest om vi skulle tryckt in alla i vår lägenhet som just nu mest består av en massa flyttkartonger.  Charlie som verkligen gottade sig i det faktum att det fanns en oändlig massa med folk som hela tiden ville leka med honom höll sig vaken i 9 timmar i sträck och somnade sen på två sekunder när vi kom hem. Träningsmässigt hann jag med 30 minuter på Thorax Trainern på morgonen varav 12 minuter var i A3 zon. Jag körde 2min x 6 på motstånd 7 med 30 sekunder mellan intervallerna och sen "all out" på 2x 30 sekunder.

stolt pappa och bebis med fluga.

namngivningsbarnet.


Charlies mormor och morfar hade ordnat fina blommor i min gamla dopfunt.

Ett av alla mina bak. För några månader sedan fick Charlie en blå nalle som varit hans favorit sedan dess. Gissa vem?


Idag hade jag förhoppningar om ett långpass och började reka potentiella rundor på Google Maps. Jag uppskattade att rundan skulle ta 3 timmar. Det var inte sådär jättebra uppskattat för det tog 4 timmar. Mest beroende på att jag fick ta av mig rullskidorna och springa nerför ett par backar som var helt klädda i is. På grund av just is blev det också väldigt mycket stakning uppför i backar där det inte gick att använda benen. Trots att det rejäla långpasset inte var planerat var det väldigt välkommet i och med den i övrigt klena distansträningen under veckan :-)

lätt med distans när det ser ut såhär runtomkring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.