torsdag 5 december 2013

Team Oslo Sportslager - Moelven



För uppmärksamma skidentusiaster är det här säkert ingen direkt nyhet. Jag har inte gått ut med det tidigare, men om man har varit inne på Ski Classics hemsida den senaste veckan och gått bananas under "Pro teams 2014" har man kunnat hitta undertecknads namn under fliken Team Oslo Sportslager - Moelven :-) Det var några veckor sen nu som Sandra hörde av sig till mig och undrade hur jag kände inför att vara med i teamet som tidigare bara innehöll henne själv. Jag var inte direkt överdrivet svårflörtad och svarade såklart ja. Förutom Sandra består laget av Kalle Zeitz och Samuel Norlén.

Jag ser enormt mycket fram emot det här samarbetet och tror att vi kommer ha fantastiskt kul i vinter. Teamets motto är trots allt "have fun - win together" :-) Jag tycker också att teamet har ett väldigt smart & roligt tänk kring det här att det inte alltid är de som är bäst när de är juniorer som blir bäst sen. Hard work beats talent if talet doesn't work hard.

Både Kalle, Samuel, Sandra och jag har tagit lite annorlunda vägar inom idrotten. Kalle började inte åka längdskidor förrän han var 30 (och då efter en vadslagning) men åkte i vintras Vasan på 4:31, Samuel var 17 år innan han ens stod på ett par skidor men vann SM i rullskidor i somras och Sandra var borta helt ifrån all idrott under 6 års tid men kom sedan tillbaka starkare än någonsin och vann Vasaloppet två gånger samt plockade hem totalsegern i FIS Marathon Cup. Och så jag då. För er som följt bloggen ett tag är det ju ingen direkt hemlighet att jag inte var någon idrottslig framgång som ung. Förutom ett skolmästerskapsrekord i 1000 meter (3:34) när jag gick i sexan kan jag väl inte skryta med några direkta ungdomsresultat. Att jag senare blev mobbad under skoltiden, speciellt under idrotten, hjälpte inte direkt till. Det enda jag egentligen kände något som helst självförtroende inför var just längdskidåkningen. Dels för att det är något jag hållit på med sen jag var ett par år och dels för att det var något som vi aldrig gjorde i skolan. Alltså kunde klasskamraterna som var mindre snälla inte förstöra den idrotten för mig. Jag körde sen Vasaloppet i princip helt otränad (hade väl kört ett par varv på 2,5KM hemma efter hot från pappa att han skulle sälja min startplats om jag inte började träna) för första gången 2009 på 8:04 och 2012 körde jag på 4:56. Jag tog sen ett uppehåll 2013 för att jag var gravid, men nu är det full fart igen med Vasaloppet som huvudmål för säsongen 2013/2014 :-)

Jag hade en ganska tuff graviditet och gick upp totalt 32KG. Bilden till vänster är tagen 6 månader efter förlossningen och den till höger är tagen en månad efter förlossningen.


Det känns fantastiskt roligt att få vara en del av teamet och lite småironiskt med tanke på att Sandra var den första damåkaren inom långloppscirkusen som jag aktivt började följa. Mycket på grund av att hon vann Vasaloppet 2008 och 2009 - alltså åren då jag kom in i Vasaloppstjolavippen med mina starter i TjejVasan 2008 och Vasan 2009.

Lite mer info om teamet hittar ni i pressmeddelandet som skickades ut idag. Ni kan också följa oss i vinter på vår Facebook-sida :-)

Annars har det ju tyvärr inte blivit mycket skrivit den senaste veckan. Vi flyttade i helgen som var och sen dess har det varit full rulle från morgon till kväll. Träningsmässigt ligger jag helt okej till även om det blev lite mindre tränat under de värsta flytt-och-pack-dagarna. Men snart har vi kommit i ordning helt och då blir det både mer träning och mer skrivet här, det kan jag lova.

Stort tack till Levi som lånade ut sin lastbil till oss när vi skulle flytta! :-)
När vi kom fram till huset var det inte mat eller sovplats som prioriterades...


Förutom flyttlådor har jag förresten också fått ett par andra spännande lådor här i veckan som gick. Dagen innan vi skulle flytta hämtade jag ut en gigantisk låda på posten (det var tur att jag tog bilen och inte gick för att hämta det). I lådan låg en massa grymma Salomon-produkter! Allt ser fantastiskt bra ut och kläderna sitter verkligen som gjutet mot kroppen. Till min stora glädje var de flesta produkter turkosa - min favvisfärg. Förutom kläder fick jag bland annat ett vätskesystem och en ryggsäck. Ryggsäcken har redan kommit till god anvädning då vi bor 3KM från Friskis vilket är perfekt löpavstånd och ryggsäcken är i sin tur perfekt för att förvara gymskor, överdragskläder, handduk och drickaflaska. Vätskesystemet har jag spanat på till och från i många år och jag längtar verkligen efter att få testa det under kommande rullskids- och löppass. Speciellt på rullskidpass tycker jag vätskesystem är guld värt. Bara att dra fram slangen i en nerförsbacke och dricka istället för att stanna och krångla med bälten.

Julafton!


Väskan till höger är en resväska. Jag använde den till alla (!) mina träningakläder när vi flyttade. Och då skall det sägas att jag har gaaanska mycket träningskläder. Förstår inte hur  allt fick plats, men det känns väldigt bra för mig som gärna packar med mig halva huset när jag skall ut och resa att den är så rymlig.

Igår var jag och min faster Karin som är här på besök i Nässjö för att hämta mina nya fina Salomon-skidor. Tony har preppat och SkiSelecta't dom och det ser riktigt, riktigt bra ut. Förhoppningsvis blir det snöpremiär på dem redan i morgon bitti :-)

Förutom skidor och mer kläder fick jag också med mig två par pjäxor hem. Jag har kört Salomon-pjäxor tidigare men tycker de här kändes mycket bättre än de äldre modellerna. Det märks att de jobbat på både passform och att få dem lättare. Dessutom är den ju grymt snygg!


Skjorta i funktionsmaterial :-)

Nya bästisar.

Fler nya bästisar.

2 kommentarer:

  1. Grattis Majken
    Nu har du alla förutsättningar !
    Skall bli spännande att följa dej .

    SvaraRadera
  2. Woho vad roligt, stort grattis!

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.