söndag 8 december 2013

Första skidpasset på snö i Sverige den här säsongen.

Trots en del missöden och inställda pass på grund av Sven har det varit en bra vecka. Igår skjutsade Tomas ner mig till Friskis i Vetlanda (hade jag sprungit ner som jag brukar hade jag nog blåst bort) där jag körde ett kort löpintervallpass som uppvärmning och sen ett sjuhelsikes överkroppspass. Jag har inte kört styrketräning på gym sen i September så det var minst sagt ovant. Trots minimalt med styrka de senaste månaderna hade jag inte tappat något utan snarare tvärtom. Det hade jag verkligen inte väntat mig så det var en väldigt positiv överraskning.

Sen är det väldigt spännande att jämföra med i vilken "form" man var i när man började om från noll efter graviditeten. Första gången jag försökte köra dips var väl Charlie drygt tre veckor. Jag hoppade upp i ställningen och ramlade ner lika fort igen. Jag orkade inte ens hålla uppe min egen kroppsvikt! Och igår gjorde jag 45 stycken (10-10-8-8-9) utan vikthjälp.

På kvällen skulle vi som vanligt vara med på AOK's fredagsträning men det satte Sven stopp för. Trots att vi lämnade Vetlanda i väldigt god tid hann vi inte till träningen. Resan som vanligtvis tar runt en timme och en kvart tog två och en halv timme.

Idag spenderade Charlie en heldag med sin mormor medan jag och Tomas fick lite egentid. Det var inte jättesvårt att bestämma vad vi skulle hitta på, vi hade ju hört rykten om att det finns skidspår i Tranemo. Spåret var inte långt (450 meter) men med tanke på att alla deras länsar gick på högvarv lär det nog snart finnas en längre runda där. Tror inte direkt någon behöver oroa sig för att Tranemoloppet den 6e Januari skall bli av. Det blev ett två timmar långt pass effektivt räknat, och om man räknar med tiden som vi åkte runt och flamsade och tränade på diverse konster på skidorna höll vi på i 2:30. Spåret lutar lite lätt uppför i 150 meter, sen är det en nerförsbacke, 100 meter till, en vändpunkt och sen tillbaka uppför backen och sen flackt bort till den andra vändpunkten. Jag stakade körde stakning uppför och diagonal varannan gång. Kul att man lagt spåret vid en backe så det inte bara blir en flack cirkel som det brukar vara när man har ett såpass kort spår.

Ordning och reda.

Innan avfärd mot Tranemo. Många har frågat om jackan efter bilder på Instagram och det är en Salomon Pic Down. Fantastiskt varm och gosig att ha nu när vintern äntligen kommit till södra Sverige! :-)

Länsar vid spåret.

Tomas på väg bort för att posera med en av länsarna.



Det här var också mitt första skidpass i mina nya Salomon-kläder, pjäxor och skidor. Stavarna väntar jag fortfarande med spänning på :-) Skidorna kändes helt fantastiska. Jag körde på ett par som skall gå bra i kallföre när det är lite mer kuperat vilket var precis läget vi hade idag. 

I morgon bitti blir det ännu ett pass i Tranemo, förhoppningsvis på 2-3 timmar. Lika mycket pannbensträning som skidträning.. :-)


2 kommentarer:

  1. Hur lägger du upp dina gympass? Vilka övningar förutom dips kör du? Hur mkt vikt lägger du på i övningarna, hur mkt vilar du mellan seten osv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det är jätteolika :-) Jag kör tre typer av pass. Pass med 10-12 reps & 3-4 set, pass med 15-25 reps x 4 set (uthållighetsstyrka) samt maxstyrka med 1-3 reps x 2-4 set. Jag har pratat med ett träningsföretag, Fitness by Sweden, som skall hjälpa mig med styrkan framöver för jag känner att styrketräningen är något jag skulle kunna förbättra genom att ta hjälp av ett proffs. Men andra övningar jag tycker om är djupa knäböj, chins, pull-ups, bicepscurl med lång stång, plankan med vikt, sittande roddmaskin etc.
      Tanken är att jag skall lägga upp lite filmer framöver med övningar som jag brukar göra och skriva under vilka vikter jag tar.

      Radera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.