onsdag 11 december 2013

5000 meterstest på Thorax Trainer, Salomonstavar och ett samarbete med Lillsport handskar .

Dagarna i det nya huset ser ungefär ut på samma sätt än så länge. Jag går upp, äter en liten förstafrukost, tränar 2-2,5 timme, äter stor andrafrukost och sen spenderar vi resten av dagen med att packa upp och göra det vi kan för att vi skall vara i ordning och slippa bo bland en massa flyttkartonger under julen. Jag försöker träna på kvällen också då oftast på Thorax Trainern eller löpturer. Det blir lite mindre tränat nu den här veckan också (10-14 timmar) men sen hoppas jag kunna träna lite mer igen. Saknar framförallt de riktigt långa långpassen på 3-4 timmar. Idag tog Tomas med Charlie ut på en två timmar lång promenad och det underlättade helt enormt mycket. Det tar så mycket längre tid att plocka upp och få i ordning när man hela tiden måste ha koll på honom så han inte ramlar omkull.

Men igår hade jag trots mycket att göra lovat mig själv att jag skulle få ett andra pass. Även om det bara skulle bli ett kort ett. Dagen gick och med en massa ärenden att göra blev det ganska sent, såpass sent att jag bara hade 40 minuter på mig innan jag var tvungen att natta Charlie. Då kom jag på en idé som bara skulle kunna komma från en som inte vet hur brutalt ont det gör med 5000 meterstest: Jag behöver inte värma upp så mycket innan.
Note to self: Värm upp mer än de 3 minutrarna du gjorde igår.

Det tog sisådär 1,5 minut innan jag insåg hur idiotiskt det varit att skippa uppvärmningen. Kroppen var ju inte med på den plötsliga ansträngningen och fick totalchock när den gick från myspuls till långt över 90% av max på bara någon minut. Det gjorde så. jäkla. ont. Överallt. Varenda liten muskel bara skrek, krampade och mjölksyran sprutade. Jag mötte en del "småväggar" men lyckades motivera om mig med tankar om kortsiktiga mål; ex att jag snart skulle vara halvvägs. Men med 1,5KM kvar väggade jag totalt. Huvudet sökte desperat efter någon positiv tanke men hittade inget. Tempot sjönk från 4:10/KM till 4:30/KM. När distansmätaren visade 0,99 lossnade det. Jag laddade om och körde sista kilometern på 4:05.

Totalt tog det 21:35 på motstånd 7. 20 minuter A3 varav 10 minuter A3+. Hela passet tog alltså strax under 25 minuter med min lilla miniuppvärmning inräknad. Inte så länge men det var efter förlossningen det absolut värsta jag någonsin utsatt min kropp för. Efteråt låg jag i fosterställning en lång stund på golvet och hyperventilerade. Sen kröp jag in på badrummet, in i duschen, satte kranen på kallaste möjliga och satte mig i det iskalla vattnet med kläder på.

Jag efter Thoraxtestet.

Strax efter lunch idag åkte hela familjen till Nässjö och Pölder Sport. Där hämtade jag mina Salomon-stavar, två par att ha utomhus och ett par som skall stå i Thorax Trainern. Utöver det fick jag också en väldigt trevlig nyhet om att Lillsport hade lämnat ett paket med 5 par handskar till mig! Nu kommer jag vara varm och go om händerna både innan, under och efter tävlingarna/passen i vinter!
Jag har kört Lillsport vinterhandskar sedan 2006, samt deras rullskidmodell sedan 2011 och det känns jättekul att de vill synas i samband med mig i vinter. I och med att jag kört med dem så länge vet jag också vad jag pratar om när jag säger att de har de i särklass bästa, skönaste och hållbaraste handskarna som går att få tag på. Mina äldsta Lillsport-handskar är 3,5 år gamla och är, förutom lite klisterfläckar, som nya :-)

Nya fina stakkompisar :-)

Bild på den lilla "tumgrejjen" för att man skall få bättre tryck neråt. Gunde Svahn körde med den under sina sista år som aktiv! Ser fram emot att testa den :-)

Nya jättefina handskar från Lillsport. Handsken som ligger längst ner i bild är en handske att trä utanpå staven, antingen om det är väldigt kallt ute eller om man är väldigt kall av sig. Tomas som har svåra vibrationsskador i bla händerna efter speedwayen kör mycket med den. Han hade den bland annat i Vasaloppsstarten 2013 och var kanonnöjd med den :-)

Mina nya vardagsskor nu till vintern! 

Salomon XA Pro 3D Mid GTX Ultra. 

En känga som inte alls känns som en känga. Lätt, lätt att ta på sig, fantastiskt skön och framförallt - skitsnygg ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.