lördag 2 november 2013

Födelsedag och 112,39KM på rullskidor.

För ett par veckor satt jag på middag hemma hos mamma och pappa. "Har du sett att LGR-gänget körde 10mil på rullskidor häromdagen?" frågade mamma. Nej, det hade jag inte. "Det är långt" sa pappa. Jo, det är ju det. Ungefär där föddes en tanke om att kanske åka längre. När Tomas någon dag senare frågade vad jag ville göra på min födelsedag damp det ner som ett brev på posten. "Får jag åka 11 mil rullskidor?"
Vid det här laget känner han mig såpass väl att han förstod att det inte var ett skämt.

04:50 ringde klockan i morse. Efter att ha käkat frukost, fixat mjölk till Charlie, packat vätskeryggsäcken med både banan, choklad och lite annat smått gick jag ut strax efter 06. Några minuter senare var jag framme vid cykelbanan som går mot Gnosjö. Planen var att köra mot Bårebo men med tanke på mörkret körde jag Anderstorp-Gnosjö-Anderstorp-Gnosjö först. Cykelbanan är flack, rensad från grenar och skräp samt otrafikerad så det kändes säkert att köra där trots att man såg nästintill ingenting.

Efter 2 timmar kom första matpausen och därefter försökte jag ha en matpaus varje timme för att inte drabbas av energibrist. Sammanlagt satte jag i mig två bananer, en delicatoboll, en liten minikaka med mjölkchoklad och en halv liter blåbärssoppa. Och så en massa vatten på det. Och jo, just det, två portioner pommes som mamma kom med efter 60KM också.

För er som bor härikring och känner till området så körde jag Atorp - Gnosjö - Atorp - Gnosjö - lite rundor i Gnosjö - Bårebo - Kulltorp - Lanna - Bredaryd - Ås - Reftele - Gislaved - Atorp - Gnosjö - campingen innan man kommer till Målskog - Gnosjö - Atorp.

Det kände aldrig riktigt tungt och aldrig riktigt jobbigt, varken mentalt eller i kroppen. Jag hade förväntat mig att musklerna skulle säga ifrån mer än vad de gjorde. Det enda som var jobbigt var mot slutet när man stannade till för att äta/dricka och musklerna blev stela innan man hann komma igång igen. Hade det inte varit för att jag fick väldigt ont i handleden efter 80KM hade jag nog kunnat hålla på ett tag till :-) Sen får man väl poängtera att jag hade en jävla tur med vädret. Det regnade ingenting (!!) och blåste nästan ingenting under hela passet. Inte ens mellan Anderstorp och Gnosjö (!!!!) där det 360 dagar om året är motvind åt båda hållen. När solen tittade fram efter lunch kändes det nästan lite för bra för att vara sant.
(Det jobbiga kom istället efter passet när jag stack hål på de blåsor jag fått..)

När jag sen kom hem hade Tomas städat lägenheten, hängt upp ballonger (jag älskar ballonger, serpentiner och allt som kan kopplas till barnkalas), fixat blommor, tårta med ljus, paket, städat hos kaninerna - ja allt som jag egentligen tänkt göra när jag kom hem.

Stort tack till min underbara och fantastiska mamma som hjälpte mig under passet. Hon kom med påfyllning till vätskeryggsäcken, kom med mat, blåbärssoppa och massa annat. Jag har, utan några som helst tvivel, världens bästa mamma och jag älskar henne så mycket! 

Tack förresten för alla påhälsningar jag fått på min 23årsdag. Det kommer bli svårt att toppa den här födelsedagen :-)

Tid: 07:37:50
Distans: 112,39
Snitthastighet: 14,73km/h
Snittempo: 4:04min/km
Snabbaste kilometer: 2:44min/km / 21,95km/h (kilometer nummer 94)



Man får inte vara dum.

kort matstopp efter 60KM

efter 4 timmar rullskidor går allt ner.

Prata med pappa som är i Saudiarabien, och dricka blåbärssoppa. 19KM kvar till mål.

Fotobevis.


Har världens bästa sambo.

P.S lägg märke till att distansen på dagens pass 112,3 blir både 2/11 (mitt födelsedatum) samt 23 (min ålder) om man leker lite med siffrorna ;-)

3 kommentarer:

  1. Inte illa alls att smäcka till med en elvamilare på sin födelsedag, grattis till både dagen och passet. Vättern-runt på rullskidor nästa? /Linda

    SvaraRadera
  2. Grattis till både födelsedagen och en FANTASTISK prestation!

    SvaraRadera
  3. Starkt kört och stort Grattis! Vättern Runt på rullskidor är kul!

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.