måndag 18 november 2013

Läsarfråga .

Fråga:
Jag tänkte bara höra hur du lägger upp din kost? Hur ser till exempel en vanlig dag ut när det gäller maten, har du stenkoll på varenda kalori? Skulle vara riktigt intressant att läsa! :-)

Svar:
Alltså, jag tror ingen, och då menar jag INGEN blev gladare än jag av att läsa i intervjun med bröderna Aukland att de käkade glass och drack sportdryck typ varje dag. (Folk som följer mig på Instagram har säkert upptäkt min lilla förkärlek till hashtagen #Auklandmetoden)

Jag är absolut ingen som har koll på varenda kalori och för mig känns det inte riktigt hälsosamt att ha det. Under vår/sommar/höst äter jag det mesta. Jag tycker om att laga mat och tycker om att äta hemlagad mat. Hämtmat äter vi väl i snitt 1-2 gånger i månaden. Ofta i kombination när träningsmängden varit hög och matlagninsorken inte är lika hög.. :-)

Framåt vintern börjar jag i takt med att träningstimmarna blir mindre tänka lite mer på vad jag äter. Basupplägget med hemlagad mat kvarstår under vintern, men mängden fika, godis och dylikt minskar. 2012 hade jag faktiskt ett litet belöningssystem där olika placeringar i lopp innebar olika godsaker efter loppen.

Exakt vad jag äter är ganska varierat. Det blir mycket ris, potatis, kyckling, nötkött, fisk, grönsaker och frukt. Jag har testat mig fram (bla testat både LCHF och att äta vegetariskt) och kommit fram till att en varierad kost är det som passar mig bäst. LCHF gjorde mig helt grötig i huvudet och tom på egergi. Vegetariskt fungerade faktiskt ganska bra men när jag väl började äta kött igen upptäckte jag ganska snart att jag blev starkare fortare.

Jag tror att det är ganska bra att testa och experimentera lite själv. Jag tror inte man skall köpa någon annans upplägg rakt av. Precis som det inte finns ett rätt sätt för precis alla att träna så finns det nog inte ett rätt sätt för precis alla att äta :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.