fredag 24 februari 2012

Vasaloppsveckan 2012: Fredag (KortVasan)

Så! Storbloggeriet uteblev helt igår på grund av att min dator kraschade lägligt och fint till Vasaloppsveckan. Pappa bistår nu med sin så att in blogg-terrorn kan fortlöpa.

Så! Igår var första dagen här i Mora!
Dagen började med avfärd från Anderstorp vid 10 och runt 16.00 kom vi fram till Mora. Därefter begav vi oss till lägenheterna som vi skall bo i, och jag fick en riktigt mysig tvåa mitt i centrum. Med den största tv jag sett i hela mitt liv. Är ganska säker på att den är bredare än vad jag är lång.

Dagen fortsatte sen med att vi hängde nere på Vasaloppsmässan där mamma och Eline hämtade ut sina nummerlappar till KortVasan idag. Jag och pappa pratade vallning med varenda lite valla-nisse vi kunde hitta och sen övervägde jag på riktigt att beställa en dyr cykel för att den såg snabb (och snygg!) ut. Eftersom jag har en snabb cykel hemma bestämde jag mig för att det var urbota idiotiskt och gick bort till Thorax Trainer montern och pratade med Ulrich istället. Jag och Ulrich träffades kort förra vintern på mässan då han trodde att jag körde för det norska landslaget eftersom jag sprang runt med en proffsig dunjacka.

Just nu pågår tävlingar varje dag under hela Vasaloppsveckan där den som kör snabbast på 200meter varje dag vinner en tröja, och tiden som är bäst veckan genom vinner ett par One Way-stavar! Det här ville jag såklart testa på. Jag har aldrig kört Thorax Trainer innan utan bara dregglat lite över den på youtube.
Jag testade en gång och tyckte inte riktigt jag fick till det. Tiden 45,7.
Tyckte det lät mycket och ville prova igen. Ulrich sa att man blir så trött att jag inte kommer kunna få en bättre tid förrän om en timme, så jag borde nog vänta lite. Mamma kom och ville se hur det såg ut när man stakade i en TT och jag betsämde mig för att köra en gång till. Tiden blev 43,1.
Inte riktigt nöjd med den heller men den här gången blev jag så trött i huvudet att jag inte hade en chans att testa igen. Men kommer garanterat komma tillbaka i veckan och pressa ner den tiden ännu mer!
Har en film på hur det ser ut när jag körde 200 meter på 43,1 och lägger ut den senare idag.


Jag blev bästa tid igår och fick en fin Thorax Trainer T-shirt :-)

Pappa, min moster Janicke & mamma. Mamma åker KortVasan med min 11 åriga kusin idag och Janicke som är höggravid åker TjejVasan i morgon! :-)

Moras mest prisvärda resturang med enormt trevlig personal! Dessutom får man maten på ett kick.

Valla-häng hos Start.

Den nya omtalade viadukten! Det här året har man även tagit bort vägarna över spåret, ni vet att folk sprang som höns fram och tillbaka? Nu får man fint hålla sig till att gå genom en container.

viaduktsbacken på upploppet.

Igår pågick arbetet med att lägga ut snö för upploppet för fullt!

Nu skall jag snart ner till spåret och titta på när min teamkamrat Pontus går i mål i KortVasan! Hans pappa Uffe (som varit 22a i Vasaloppet som bäst) ligger tätt efter honom i spåret så ser ut att bli en spännande Far/Son-kamp på upploppet :-)
I övrigt har AOK totalt 19 startande idag!

1 kommentar:

  1. haha! det måste vara fränt och gå i genom en container! det måste ju eka ganska mycket där inne :P

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.