fredag 23 mars 2012

Salomon Trail Tour, & tja, trailrunning generellt.

Nu är jag nog frisk. Snart.

Idag är första dagen sen första Tisdagen i Mars som jag har ork i kroppen att göra någonting. I morse gjorde jag lite dips mot sängkanten och funderade nästan på att gå till gymmet. Sen svalde jag lite saliv, kom ihåg varför jag inte skall röra så mycket på mig, och satte mig fint ner igen.
Jag. har. så. mycket. överskottsenergi.

Medan ena fina vårdagen efter den andra har passerat utanför fönstet har jag inte gjort mycket mer än att vila, varit irriterad över att orken inte finns, försökt packa upp väskorna efter Vasaloppsveckan (.....), vila lite till och läsa Runner's så mycket att jag nog skulle kunna doktorera i de senaste två-tre numrena av den tidningen. Jag är enormt löpsugen och kan inte vänta på att sommarträningen skall sätta igång!

Jag har varit inne på Salomons hemsida och tittat på nya trail-skor, men är fortfarande lite för feg för att faktiskt köpa några. Är det något jag vill prova innan jag köper så är det skor, speciellt om de kostar snudd på 2000,-. Sen är jag lite för tjurig för att skicka efter något, vänta 3 dagar på att de skall komma, få reda på att de inte funkar och sen inleda vad som känns som en oändlig cirkel av fram- och tillbakaskickande.
Men de som ligger högst på listan just nu är ett par Salomon XT Wings S Lab Softground.
Det här är en lätt sko som klassas som tävlingssko, men skall ha ett oemotståndligt grepp, speciellt mot blött underlag.




Skillnaderna mellan trailskor och "vanliga löparskor" är många.
De är ofta gjorda i lite kraftigare material (många modeller finns ex. i Gore Tex) än de vanliga löparskorna, detta för att skydda fötterna mot vassa stenar, rötter, vattenpölar och så vidare.  De har också en annan struktur under skorna för att få bättre grepp mot marken i obanad terräng. På det här kommer smådetaljer som andra typer av snöringssystem för att inte grenar och skräp skall kunna fastna, extra förstärkning kring hälen och så vidare. Generellt kan man säga att en trailsko skall ha mer dämpning och mer stabilitet än en "vanlig" sko då det är lättare att trampa snett när man springer terräng än när man springer banat eller på asfalt.

Något annat jag har tittat på är Salomons Advanced Skin S-LAB 12 Set- ryggsäck. När jag tränar har jag aldrig vätskebälte, aldrig. Kör konsekvent med ryggsäck. Mest för att jag tycker det är så smidigt att inte behöva stanna när jag kör rullskidor och ta av ett bälte och dricka ur, eller hålla på att krångla med en flaska (vet inte hur många gånger jag tappat flaskjäveln i utförsbackar, fått stanna, åka upp igen och lägga 5 minuter på att försöka hitta den i en skränt..).
Man tar på sig sin ryggsäck när man drar ut och sen stannar man inte förrän man kommer hem igen. Blir man törstig för man upp munnstycket till munnen i en nerförsbacke och dricker. Det blir inte smidigare! Det senaste året har jag sprungit/åkt rullskidor med en Camelback för 200,- och även om den har funkat helt okej, och kanske över föräntan med tanke på det barnsligt låga priset, så är jag himla sugen på att köpa Salomons värstingryggsäck. Provade den på XXL för några månader sedan och var på vippen att sätta på mig dunjackan utanpå och smyga ut med den under ;-)
Det här är ju även en sånn ryggsäck som hade passat som handen i hansken att köra Birkebeinerennet i nästa år.

Och! När vi ändå håller på att prata Salomon (man skulle ju nästan kunna tro att det här var ett sponsrat inlägg...om det ändå vore så fint så säg!) så har jag även spanat in datumen och städerna för 2012 års Salomon Trail Tour. Alla städers distanser skiftar från maratonsträckor till 5 & 10km-lopp. Precis som inom längdskidåkningen tycker jag det är roligare om det är lite längre. Förhoppningen är att springa åt minstonde deltävlingen i Göteborg (21km) samt Jönköping (10km). De andra deltävlingar ligger antingen för nära i tiden, för långt bort geografiskt sett, eller så krockar de med läger tyvärr.
Hade varit förbannat kul att åka riktigt långt norrut på någon av de längre sträckorna i svenska fjällen, men det får kanske bli nästa sommar.

Sen blir jag ju inte helt utan fjällnatur, jag har ju alltid det årliga höghöjdslägret i norska fjällen att se fram emot! Där blir det trailrunning så det susar om det! Förhoppningsvis med nya skor och ny ryggsäck.. :-)

Bilder från förra årets läger i Norge:


Ibland är jag uppe innan solen.



Backintervaller på grusväg, med för långa stavar, 3hjul och en stigning på 300 meter.


5 kommentarer:

  1. Jag håller nog inte med om det där med att terrängskor bör vara stabilare än "vanliga" löparskor, utan jag tänker att det är helt tvärtom. På trail och obanat behöver man lättare skor som låter dig få bättre markkontakt. Ju mindre som finns mellan din fot och marken desto bättre känsla får du, och desto mindre risk för att du ska trampa snett. Plus att du springer mjukare med lättare skor, och kanske även lite mer uppmärksamt. Jag springer med Fivefingers i skogen, eller med mina favoriter Inov-8 X-talon 212. Världens bästa trailsko. Inov-8 gör sjukt bra skor öht, 212:orna har gummidubbar men det finns också skor med metalldubbar som kanske funkar bättre på våta stockar och grejer. Ett litet tips bara, om du nu ändå är ute efter nya skor! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stabilare håller jag fast vid att de skall vara, samt lite flexiblare. Men håller med dig om att de bör vara lättare.
      Tack för skotips! Skall titta på Inov-8.
      Fivefingers hade jag nog aldrig kunnat springa i, känns som att de är för dåligt dämpade för mina knän.. De är väl mer för om man vill springa med en barfotakänsla? Och sen gillar jag inte uppdelningen av tårna :-)

      Radera
  2. Jag kan bara stämma in i berömmet över X-talon 212. Jag är lite kär i mina och tycker de är perfekta även i lite besvärligare terräng, t ex på fjället. Men jag ska nog lägga in en brasklapp, tror att jag springer i ungefär halva din fart och då kanske kraven på stabilitet inte är de samma... Men rekommenderas verkligen!

    Lycka till med löpningen och alla läger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu känns det absolut som att jag måste kolla in de här X-talon! Kul att få veta lite om hur de funkar på fjället också, så det blir mycket fjällöpning för mig under Norge-lägret. Tack för din kommentar! :-)

      Radera
  3. Håller med Therese. Trailskor behöver inte vara dämpade eller stabila då det viktigaste när du springer obanat är att ha så god och nära markkontakt som möjligt för att undvika stukningar mm. Titta exempelvis på hur orienteringsskor är uppbyggda. Där snackar vi inte dämpning och stabilitet!

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.