tisdag 16 oktober 2012

Att träna för två .

Nästa säsong kommer inte riktigt bli som vi först hade tänkt.
För redan nu vet vi att jag under Vasaloppet 2013 inte kommer få någon bättre placering än vad jag fick i år, och redan nu vet vi att det kommer krävas lite annat spann på skidorna. Den 3e Mars kommer jag nämligen att vara två, och det har jag varit sen tidigt i somras.
(Och för er som inte är så bra på det här med hintar: Jag och Tomas skall alltså få en liten bebis i månadsskiftet Mars/April).

Vi är såklart suuuperlyckliga över det här och längtar jättemycket! =)
Nu blir det lite personligt här, men jag tycker ändå att det skulle känas bäst att förklara en del saker ganska noga. Så att ni skall förstå hur det ligger till.

Min skidsatsning..
..fortsätter såklart!? :-) Det första vi pratade igenom noga var hur vi skulle få ihop det med skidorna efter att krabaten har kommit ut. Jag tror att det kommer gå jättebra. I början hade jag väldigt mycket ångest och kände stor oro för hur det skall gå under eventuella läger, pass där jag inte kan ha med bebisen, långpass och så vidare i sommar - men det känns som att allting har löst sig på väldigt bra sätt och sommaren känns nu inte längre som något problem. Tomas har ett jobb där han är väldigt upptagen April-Oktober, och sedan är relativt ledig resten av året, så under höst och vinter har bebisen sin pappa hemma och då kommer det absolut inte vara några problem att träna :-)

Träningen..
..Bortsett från bortfall ett par dagar under tiden då jag var blodfattig och extremt trött (sov, gick till jobbet och sov till nästa morgon ungefär) så har träningen gått helt fantastiskt bra faktiskt. Nu sista veckan har jag inte kunnat köra så långa stakpass som tidigare, och jag lägger inte längre på lika tungt när jag tränar magen på gymmet. Från tid till tid är det också lite obehagligt att ligga på mage.
Efter inrådan av träningsexperter i ämnet har jag blivit avrådd från löpning, eftersom hormonerna i kroppen att bäckenbotten blir med böjbar efter v20. Så även om det just nu funkar fint kan det ge problem längre fram. Man skall även passa sig lite för "mjölksyra upp över öronen" då man inte riktigt vet hur mjölksyran påverkar bebisen. Just nu gymmar jag mycket, cyklar en hel del, åker rullskidor, simmar, kör stavgång i backe, mm. Allt jag gjorde innan, förrutom att jag försöker hindra migsjälv från att springa, vilket inte är det lättaste :-)

Säsongen 2013..
..Kommer såklart bli annorlunda! Tidigare var det planerat att köra hela Ski Classics, TjejVasan, en del svenska lopp under de jag var hemma och huvudmålet: Vasaloppet. Eftersom det känns ganska onödigt att lägga ut enorma mängder pengar på att tävla i Europa när jag ändå inte kommer kunna prestera så bra som jag hade kunnat göra,  har vi satt Ski Classics-premiären till säsongen 2014, då är jag 23.
Planen är just nu att köra mycket svenska lopp, både här nere i Småland men också uppåt Dalarna. Jag kommer antagligen inte köra Tjejvasan, men har planer på att genomföra både HalvVasan och Vasaloppet. Anledningen till att TjejVasan går bort är att jag inte litar på migsjäv när det kommer till att kunna ta det lite lugnt. 30KM är en liten skitdistans och jag är ganska säker på att jag skulle försöka åka så fort jag bara kan och pressa migsjälv, vilket inte är bra för bebisen. Därför känns det vettigare att helt avstå TjejVasan.
Däremot kan man inte direkt stressa sig igenom 90KM och därför känns det vettigare att åka Vasaloppet. Det är självklart för tidigt att säga om det kommer gå bra, eller om det är ett vettigt mål. Vissa får stora komplikationer mot slutet - andra inte. Men funkar min kropp fint så skall det nog inte bli några problem att ta sig från Sälen till Mora med en nio månaders bebis i magen. Någon skall väl vara den första att göra det också?

Men..nu?
.. Ja, det blir ju inte alltid som man tänkt sig :-) Men skall jag vara ärlig känns det lättare att få en "förstörd" säsong när jag är såhär ung. Jag tror det hade blivit mycket tuffare när jag ligger runt 30, förhoppningsvis är i toppen och måste ta vara på varje år på ett annat sätt.

Däremot kommer det här inte bli någon bebis-blogg. Ni kommer inte kunna läsa om krämpor, vad jag inte kan äta, osv - däremot kommer jag blogga flitigt om min träning, vad som funkar, vad jag inte tycker funkar, tips på träningskläder när man är lite bukfet och hur jag har ändrat om i både mängd och intensitet. Framåt våren blir det mycket om hur snabbt man kan komma tillbaka till normal form igen.

Inspirerad av Laila Kveli, Maria Rydqvist och Madeleine Bergqvist ser jag fram emot den kommande vintern, och det skall bli spännande att väga över 70kg under Vasaloppet igen. Det var fan inte igår :-)

4,5 månader har gått,
4,5 månader kvar.

31 kommentarer:

  1. Tror du på det här själv? Jag menar, VASALOPPET I NIONDE MPÅNADEN?!

    SvaraRadera
  2. Haha, när jag vägde 80kg & haltade in i mål på över 8 timmar var det inte en jävel som trodde på att jag någonsin skulle få en sponsor eller komma bland de 30 bästa. Lär väl inte bli någon skillnad nu, och vad gör det?
    Skulle man lyssna på alla som säger att något inte går skulle man ju aldrig få ett skit gjort.

    SvaraRadera
  3. Stort grattis!! Vilken lycka! Jag tror att du kommer greja det här galant eftersom jag vet att du lyssnar på din kropp och det blir ju ännu viktigare nu. Man får vara flexibel och låta dagsformen avgöra, alla människor är olika och alla graviditeter är olika. Dessutom kan ju tilläggas att graviditet inte är någon sjukdom! Massor av lyckönskningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör jag :-) Och eller hur! Folk beter sig som om man borde sitta still och glo på tv i 9 månader, speciellt den lite äldre generationen :-) Tusen tack Madde!

      Radera
  4. stort grattis! :)
    men köra vasaloppet i nionde månaden? du lär inte ens orka gå i trappor då! men lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och hur vet du det? Tagit en snabbtur in i framtiden och tillbaka?
      Sist jag kollade så är alla kroppar olika, mamma målade om huset hemma någon timme innan vattnet gick med min lillebror. Det är inte samma sak som att åka ett Vasalopp men nog fan kunde hon mer än att gå i trappor alltid. Du skulle bara veta vad min grymma kropp klarar av även på den värsta av dagar.

      Radera
  5. Grattis! Och härligt att höra att du inte ger upp dina skiddrömmar för att ni ska ha barn. :) Dela gärna med dig av ups and downs när det gäller träningen och graviditeten (och hur det blir efteråt, både med tanke på att ni vill och behöver ägna tid åt ert barn och med tanke på hur kroppen påverkas och kanske förändras efteråt), jag går själv och funderar en hel del på hur livet kommer förändras när man får barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skall jag göra Therese! :-) Det är planen :-) Både för andra gravidas skull, för de som undrar om det går sammanfläta graviditet och en skidsatsning och mina sponsorer. Så länge jag inte blir för stor skall det här med Vasaloppet nog gå galant också! :-)

      Radera
  6. Vet dina sponsorer om det?
    Det är ju lurendrejeri om du först smäller på med huvudsponsoravtal och sedan inte kan köra ens....

    SvaraRadera
  7. Haha men vad fan. Heter alla anonym nu för tiden eller ? :-)

    De vet självklart om det och Pölder (som du syftar på) visste om det och ville ändå ingå ett sponsoravtal som huvudsponsor. För vidare info kan jag berätta att de sponsorer som har haft 2-3årskontrakt har fått erbjudande om att pausa under 2013 eller gå ner i pris. Du behöver inte oroa dig, är det något jag sköter väl så är det mina sponsorer! Det är ju dem som gör att jag kan satsa så hårt som jag gör.

    SvaraRadera
  8. Grattis till er båda! Kul att du börjat skriva igen förresten. Ska bli intressant att läsa om din träning under denna. Vet att jag kommer vilja ha barn en dag och träning under graviditeten är något jag ofta fundera över. Självklart kan man inte sitta nio månader i soffan, då är det ju stor risk man blir galen ;-)
    Lycka till, blir kul och intressant att läsa

    SvaraRadera
  9. Jag tror jag är synsk:P för förra veckan sa jag "jag vet inte varför men jag har en känsla av att hon är gravid" :) stort grattis till er kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha många som känt på sig det av någon anleding.
      Tack!

      Radera
  10. Svar
    1. Som jag ser det tycker jag nog det är roligare att bli lite yngre mamma som orkar leka och busa med mitt barn. Jag har en jävla massa energi och det tror jag ungen kommer gilla :-) Skall jag vara ärlig ser jag nog bara fördelar. Min mamma/pappa och Tomas mamma är unga och kommer fortfarande orka leka med barnen, jag är ung så min kropp kommer återhämta sig både lättare och fortare än om jag vore runt 30, samt att risk för komplikationer minskar under förlossningen.
      Blir mycket hellre mamma som 22åring än som 42åring.

      Radera
  11. Coolt!!!
    Det här är la ingenting? Varför reagerar folk så mycket över det här? Så länge du inte får komplikationer eller blir skitstor så lär du la klara Vasan? Är det den svenska avundsjukan som sätter in eller vad fan?

    Fråga: Tar du några tabletter eller mediciner till följd av graviditeten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha vem vet?

      Jag tar folsyra, kalcium och väldigt starka järntabletter. Folsyra pga inrådan från BM och järn på grund av extremt låga HB-nivåer i blodet.
      Kalcium tar jag generellt efter en dokumentär där jag såg att vi har urkalkat naturen, och det finns inte längre så mycket kalcium i mjölk, bladprodukter, etc. har inte fått några komplikationer eller biverkningar av några av tabletterna.

      Radera
  12. Grattis Majken!! Märkligt att det kan provocera. Du lyssnar på din kropp, ditt huvud och siktar mot dina drömmar. Ditt liv liksom. Nåväl. Jag tycker det ska bli jättespännande att följa med på din resa här. Du inspirerar!

    SvaraRadera
  13. Grattis! Coolt att köra 9mil höggravid, kanske finns något rekord att slå? ;-)
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får se om det går, beror ju mycket på hurdana komplikationer jag får senare, men visst hade det vart coolt att inneha det rekordet?! :-)

      Radera
  14. Grattis! :D roligt för er!!
    Nyfiken allmän fråga- Hur brukar en "vanlig" dag i ditt liv se ut? menar inte exakta träningen du utför, utan hur du får det att gå ihop med jobb och Tomas och övriga liv? Tränar och jobbar du mkt parallellt?
    vore roligt och höra hur du får vardagen att gå ihop :)

    SvaraRadera
  15. Grattis Majken å Tomas, va skoj :) Det blir en intressant vinter för er. Bara till å hoppas att graviditeten inte blir för jäkla jobbig.
    Christian

    SvaraRadera
  16. Stort stort grattis Majken! Du kommer bli bättre än någonsin när du kommer tillbaks!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Håkan! Hoppas på en konditionsskjuts a la Rydqvist! :-)

      Radera
    2. Det kommer du garanterat bli. Vi blir också 3 redan den 26:e december :D

      Radera
    3. Nämen!! Vad roligt! :D Grattis!

      Radera
  17. Kul, grattis! Hoppas du mår bra och allt. Ska bli kul att följa och bra att det kommer fler idrottare som är gravida, förr var det tabu att ens träna gravid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Maria Rydqvist skall ju ha någon månad efter oss och någon gång måste väl alla andra skidåkare vilja ha familj också :-) Jag mår superbra!

      Radera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.