torsdag 27 december 2012

Hur jag räknar träningsmängd.


Fråga:
Jag undrar lite kring hur du räknar din träningstid? Tänkte på det nu när du skrev att du tränat 12,5 timme. Vad räknar du som träning?
Lyssnade på vinterstudion för några veckor sedan där de tog upp det här att alla räknar olika och är väldigt nyfiken på hur du räknar. När du tränade 30 timmar på en vecka i somras, hur räknade du till exempel då? Och räknar du annorlunda nu än vad du gjorde i somras?

Svar: 
Jag räknar alltid den effektiva träningstiden, och räknar inte på något annorlunda sätt nu än vad jag gjorde innan jag blev gravid =) Det känns ganska självklart att alltid räkna på samma sätt, för att kunna jämföra mängd och träning från månad till månad och år till år. Skulle man plötsligt börja räkna på ett annat sätt skulle man ju få sätta allt i perspektiv till vartannat och det känns bara krångligt.
Jag räknar alla pass där jag är ombytt och där syftet är att träningsmässigt få något ut av det jag gör, som träning. Jag räknar inte vardagsmotion som träning. Exempel på vardagsmotion för mig kan vara att cykla 4km hem till någon vännina och sen cykla hem, eller mina dagliga promenader till jobbet. Visst rör jag på mig, så i någon mån kan man kanske se det som motion, men jag skulle aldrig registrera det som träning i varken träningsdagbok eller på FunBeat. Jag räknar inte heller strech eller yoga som träning, men skriver däremot upp hur många timmar/vecka jag har sysslat med såna aktiviteter, då jag tycker det är lite spännande att se hur mycket tid jag lägger ner på min form varje vecka/månad/år =) Exempelvis kunde jag under en 30-timmars vecka i somras hålla på med yoga/strech i sammanlagt 4-5 timmar, vilket betyder att jag la ner 35 timmar på min form den veckan, men den effektiva träningstiden som jag loggade var alltså "bara" 30.

Under intervallpass räknar jag numera tiden mellan intervallerna som effektiv träningstid, samt uppvärmningen. 2010 räknade jag bara själva intervall-tiden, eftersom jag ansåg att det var för den jag gav mig ut på passet. Således kunde jag vara ute i 1,5-2 timmar men bara logga 30 minuter. Men numera räknar jag alltså både tiden mellan intervallerna samt uppvärmningen.

Under styrkepass är jag väldigt noga med att bara räkna den effektiva tiden. Om jag går och byter vikter, dricker lite mellan ett set eller liknande stoppar jag alltså klockan under den tiden. Mina styrkepass blir ofta kring 45 minuter långa, men då har jag varit på gymmet i allt mellan 1,5-2 timmar. De enda gångerna jag inte stoppar klockan mellan varje set eller övning är om jag kör superset-pass.

Utöver detta stoppar jag såklart klockan om jag dricker eller äter något under pass, vilket jag tror att de flesta ser som ganska självklart. Ett 3-timmarpass tar ju ofta kring 3,5 timme om man räknar med toalett-, foto- och vätskepauser. 

Jag räknar inte teknik-pass och rehab-pass som träning, då jag inte ser det som någon effektiv träningtid. När vi tex var uppe på Ramsau-glaciären förra hösten var vi där i sammanlagt 3 timmar, men jag registrerade aldrig mer än 1,5 som träning.

En 30-timmarsvecka i somras kunde se ut såhär: 13 h rullskidor, 13,6 h cykling, 1,5 h stavgång, 2 timmar terränglöpning, 11 minuter styrketräning.

En 12,5-timmars vecka nu kan se ut såhär: 2 timmar cykel, 35 minuter stakergometer, 1h 15 min styrketräning, 8 timmar längdskidåkning, 45 minuter stavgång,  20 minuter ArcTrainer.

Hur man räknar träningstid är ju som du säger helt olika från person till person, och jag tror inte direkt att det spelar någon roll hur man räknar. Det viktigaste är att man alltid räknar likadant =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.