fredag 21 december 2012

Skareskejt och testvärden.

Igår började jag dagen med ett kombipass på gymmet, där både A1, A2 och A3 var inblandat. Det är många som tisslar och tasslar kring en när man tränar som gravid, speciellt på gymmet där man träffar en del andra människor. En del kommer fram och berömmer medan andra smyger omkring och tittar när de inte tror man ser. Att något sånt som att träna med mage kan intressera så mycket =)

Igår eftermiddag tog jag för första gången på länge med mig skateskidorna till AIF och körde en timme med lite fartlek och sprinter. Skate funkade faktiskt riktigt bra att genomföra med magen! Det är mycket lättare att låta bli att använda magmuskulaturen i skate än vad det är i klassisk åkning. Nu är ju inte AIF världens mest kuperade område och tror det blir ännu bättre med skejt om jag åker iväg och kör lite backträning. Nässjöloppet är ett skatelopp som går i mellandagarna och det hade varit kul att åka, dels för att få testa på en kuperad bana och dels för att få en nummerlapp på sig igen. Även om skate inte direkt är min starkaste sida så är det fantastiskt bra träning.

Från miniorträningen i Onsdags =)

Det blir en vit jul i Anderstorp i år!

Tatuering och Flåsa-linne på gymmet igår.
Idag var vi hos barnmorskan för kontroll. Jag vägdes, mätte magen, pratade föräldragrupp samt fick reda på blodsockernivå, blodtryck och min nya vilopuls. Under en graviditet har man strax över 2 liter extra blod i kroppen vilket i sin tur innebär att hjärtat slår lite mer för att få runt allt :-)
Min nya vilopuls ligger strax under 60 vilket innebär en pulsökning med 12 slag/minut.
Blodsockret ligger på 4,1 som det i princip alltid gör och mitt blodtryckhåller sig kring 115/50. Vikten står just nu på 75kg.

Det här med vikt under graviditet är i övrigt ganska intressant. Vissa rör inte mycket på sig, äter sunt men unnar sig gärna - och går upp kring 12 kg totalt. Andra (som jag) tränar mycket, äter väldigt nyttigt men går ändå upp mycket i vikt. Det är bara att fastslå att det är hormonerna som styr det som händer i kroppen under en graviditet, inte nödvändigtvis intag kontra förbränning.

I morgon skall det huggas julgran och förhoppningsvis tränas i omkring 2,5 timme.
Ikväll är en vilokväll med julstädning högst upp på listan =)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.