torsdag 23 januari 2014

På plats i Predazzo inför Marcialonga.

Igår bar det av igen! Den här gången till Italien för Marcialonga (70KM) som går av stapeln på Söndag. Jag flög till München från Landvetter igår och där mötte jag upp bla Mattias Svahn och paret Erik och Heidi Wold som agerade välkomstkomitté.

Sen väntade en 5 timmar lång busstur som min långt från problemfria rygg inte var alltför glad åt. När vi äntligen kom fram och upp på rummet hade jag svårt att böja mig ner och packa ur sakerna. Att börja nöta rörlighetsträning klockan elva på kvällen när man rest hela dagen var väl inte direkt något man kände för men jag hade inte direkt något val. Jag sprang tabataintervaller i veckan och misstänker att det är det som försämrat ryggen. Enligt kiropraktorn skulle det vara okej 5 dagar efter behandligen men så var alltså inte fallet för min del (jag sprang intervallerna 8 dagar efter behandlingen).

Idag gick jag upp ganska tidigt och tog en promenad i de friska minusgraderna på morgonen. Sen käkade jag en riktig långfrukost tillsammans med Ole Jörgen och Runi Wold (ledarna för långloppslaget Ski Pro Am) och Johan Trygg, journalist på Längd.se . Johan var sen snäll och lånade ut sin adapter till mig (och räddade med andra ord mitt bloggande under den här vistelsen!). Efter frukosten sprang jag en kort vända och körde därefter 60 minuter styrka med egen kroppsvikt på hotellrummet.

Efter lunch kom det som jag gått och längtat efter hela dagen. Då åkte vi buss upp till Lavaze (1800möh) som ligger en halvtimmes bussfärd från hotellet. De hade ett helt fantastiskt spårsystem! Man kunde välja slingor dels beroende på hur långa de var och dels beroende på hur kuperade man ville ha dem. Jag snurrade runt på en 4,5KM-slinga som var ganska flack. Jag ville inte ge mig ut i de mer kuperade spåren då jag misstänkte att pulsen skulle rusa där och det bara skulle bli en massa lugn saxning uppför backar. Jag ville åka på skidorna och hålla pulsen under kontroll så den lite mer lättåkta slingan kändes perfekt för mig.




Min superläckra dräkt Salomon EXO Slab köper ni hos Pölder Sport genom att klicka er vidare på den här länken.
Dräkten är just nu en kampanjvara och nedsatt från 3190,-  till 2495,- ! :-)

Det här var helt klart mitt vackraste och roligaste pass under hela 2014. Det slår till och med kanonpasset jag hade i Schweiz dagen efter La Diagonela. Jag åkte och pratade med allt trevligt folk och hade det supertrevligt. Passet slutade på 2,5 timme / 36KM men hade det inte varit för att bussen skulle tillbaka till hotellet hade jag kunnat åka säkert lika länge till. Ville verkligen inte lämna vackra Lavaze!

Nu har vi precis ätit en väldigt trevlig middag där jag fått höra helt fantastiska historier om allt från enarmade stakåkare i Birken till Isbjörnar under lopp på Grönland. Jag har det verkligen helt super här och känner en väldigt positiv känsla inför Söndagen :-) Ikväll kommer min teamkompis Kalle ner också vilket blir jättekul. Vi två är tyvärr de enda från Team Oslo Sportslager Moelven som kör Marcialonga på Söndag. Sandra blev riktigt dålig efter la Diagonela och kommer tyvärr inte till start. Tycker så fruktansvärt synd om henne, som visat en sån grym form under hösten och så drabbas hon av en massa motgångar nu under skidsäsongen. Men är det någon som kan komma tillbaka till Vasan är det Sandra, och jag hoppas verkligen hon kryar på sig så fort som möjligt. Under tiden får jag, Kalle och Samuel göra vad vi kan för att teamet skall få ihop SC-poäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.