lördag 28 juni 2014

Klart med ny klubb!

Skall jag vara helt ärlig var det inte jättesvårt att bestämma sig för vilken klubb jag skulle gå till när jag tog beslutet att lämna AOK. Jag ville gå till en klubb där längdskidåkning värdesätts, där det att vara elitaktiv (eller aspirerande sådan) är något positivt som klubben ser ett värde i och jag ville köra för en klubb som är ansluten till Smålands skidförbund. Helst av allt ville jag också köra för en klubb som inte ligger för långt hemifrån, så man kan få en relation till klubben mer än att man bara tävlar för den.

Med det här som värdegrund var det som sagt inte ett svårt val. Det finns nämligen en klubb som passar in på samtliga av de här kriterierna - och det är Landsbro IF SK. I Måndags hade jag möte med klubbens ordförande Lars där vi pratade lite om mina tankar kring övergången och såklart också klubbens tankar. Det var roligt att höra att de var så positiva till att jag kommer tävla för dem och vi hade ett väldigt bra samtal.

Något som för min del känns väldigt skönt när det kommer till Landsbro är att det bara är en "renodlad skidklubb". Man sysslar med längdskidor och bara längdskidor. Alla i styrelsen har erfarenhet av längdskidåkning på olika nivåer, allt från motionärer till före detta elitaktiva. Det finns ett skidåkartänk där man har stor förståelse för hur sporten fungerar och vad som krävs för att bli bra.

Jag tror verkligen att jag kommer trivas i Landsbro. I vintras skrev jag mycket om deras konstsnöanläggning som enligt mig är den absolut vassaste i hela Småland. Där märks det verkligen hur mycket personerna i klubben brinner för skidåkningen. 

Jag minns tydligt hur jag kom till Landsbro en kväll i December förra året. Det var första kvällen som spåret var öppet och slingan var omkring 350 meter lång. Som småländsk skidåkare är man inte bortskämd med långa varv så jag reflekterade inte så mycket kring det. När jag kom tillbaka kvällen därpå var jag inställd på att snurra en väldig massa varv på den där korta slingan. Men var upptäckter man när man kört ett hundratal meter? Jo slingan har vuxit. Till 1,5 KILOMETER. På ETT dygn :-)

Just nu är det lite oklart vilken den första tävlingen för min nya klubb blir. Eftersom jag är bortrest en hel del i Juli lutar det åt att premiären blir Alliansloppet i Augusti. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.