fredag 11 februari 2011

Sandra Hansson spärrning av Seraina Boner


Så nu skall jag också ta och skriva lite om den stora långloppssnackisen i det sista. Och jag vill börja med att skriva att jag alltid har gillat Sandra och sett upp till henne. Hon är en av, om inte den absolut, bästa svenska långloppsåkaren på kvinnosidan. Men jag tycker det var förjävla fult det hon gjorde. Sen om man ångrar sig i efterhand och ber om ursäkt i efterhand ser jag inte riktigt poängen med. Skadan är redan skedd & en ursäkt ändrar ingenting. Det känns som om just den delen är mest ett gest för media och för sitt egna namn. Det finns åkare som vinner för att de är bättre och följer reglerna och etiketten och så finns det åkare som spelar fult, och det gjorde Sandra. Man hindrar inte en annan åkare genom att upprepade gånger byta spår framför dem, man slår inte någon på staven och man trampar inte andra åkare på skidorna. Det fungerar inte så. Antingen vinner man för att man är bäst eller så tar man till fula knep för att vinna. Och så är det är så synd att när hon väl får uppmärksamhet så är det för en sånn här grejj och inte för något av alla presigefyllda segrar hon tagit.

Men i övrigt: Mer fokus på långloppsåkarna. Det är patetiskt att så få svenskar vet vilka ex. Sandra Hansson & Oskar Svärd är. För spärrning eller inte, det här är fantastiskt duktiga och starka människor som tränar något så enormt mycket. De förtjänar att bli sedda!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.