söndag 27 februari 2011

Tjejvasan 2011 & zontävling i Burseryd

I Fredags morse gick bilen mot Mora. Med fanns pappa som skulle valla och vara sitt vanliga fantastisk snälla jag och hjälpa mig utmed spåret, Mamma som skulle åka, Karin som har hållt på med tjejklassikern och hade Tjejvasan kvar, jag själv och min fina Tomas. Det var inte så jättebra plats i bilen och kvavt blev det lite för fort men det gick ändå : )
Vi kom upp till Mora kring 15, gjorde oss iordning i lägenheten där vi bodde och gick sen ner mot tältet för att köpa lite enervit/vitargo-grejjer, hämta ut nummerlappar och (som det alltid blir) handla grejjer inne på mässan som man egentligen inte behöver fast på ett plan känner man att man behöver dom ändå : )
Jag stod i första led men ville försöka komma fram till elitledet. Vi ställde oss i kö för seedning och fick efter 40 minuter reda på att vi stått i fel kö. Efter ytterligare 45 minuter i en ny kö fick vi reda på att det i princip inte går att seeda sig till elitledet utan att man måste komma bland de 50 bästa i tjejvasan eller ha åkt väldigt väldigt väldigt bra i ett kort (?!) lopp. Hur man nu får ihop det. Resten av Fredagen spenderades med att äta, prata skidor och bara ta det lugnt.

Lördagsmorgonen startade vid 06. Då var det lite frukost, kaffe och bär. Har väldigt svårt för att äta tunga frukostar så tidigt men bär går alltid bra så brukar käka det innan lopp som kräver att man går upp innan 07 : )
Så gjorde vi oss iordning, packade sakerna och åkte iväg till Läde för att testa skidor. Jag valde till slut mina nya Madshus-skidor med lite lägre spann. Båda paren jag testade fäste lika bra uppför men de nya Madshusen gled lite längre. Bilen gick vidare till Oxberg där jag la ut skidorna och sen var det bara att vänta på start, springa lite, vänta lite mer, strecha, springa och vänta : )
Så äntligen började det! Jag fick en helt okej start. Det stannade väl upp lite halvt där i starten och det irriterade mig med tanke på att jag hade bestämt mig att köra för fullt från start. Men efter några kilometer kunde jag i princip hålla den hastigheten jag ville. Efter en mil hittade jag en bra tjejklunga att ligga i & vi turades om att dra i en mil. Då gick jag och en annan tjej ifrån och vi åkte 'tillsammans' till Mora.

Jag kom i mål på 1:43:32 vilket gav en 44e plats. Målet var topp 100 så det är jag såklart jättenöjd med! Jag var 3e bäst i Götaland och eftersom jag var bland de 50 bästa så är det 100% säkert att det blir elitledet nästa år. Det känns hur bra som helst : )



jag & mitt hjärta en liten stund efter målgång : )

Efter loppet strechade jag länge och körde genom ben/armar/rygg med en ultraljudsmaskin för att mjuka upp musklerna. Vi åkte hem igår när mamma och Karin kommit i mål och kom hem ganska sent, men det var det värt för att få sova i sin egna säng.
Idag åkte jag ut till Burseryd för att hejja på Elise och Sofie som skulle köra zontävling i D11-12 klassen. Det gick jättebra för dem! Sofie kom tvåa & Elise trea : ) Dom åkte jättebra & är kanonduktiga! I sommar skall vi träna rullskidor så dem kan hoppa upp ett extra steg på prispallen nästa vinter : )
två härliga tjejer efter kanonlopp (+ två andra härliga tjejer, men som inte hade åkt lopp) :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.