torsdag 29 september 2011

Glaciärläger: dag 1 & 2!

Igår strax innan lunchtid landade jag i Salzburg :-) Där träffade jag Mattias & Staffan & en massa andra lägerdeltagare och efter att ha käkat lite och väntat in planet från Stockholm åkte vi buss till Ramsau. Första dagen innehöll lätt jogg för de som ville det, middag & så en jätteintressant föreläsning om vallning som Mattias höll i. Tyvärr var det kanske lite dumt med den föreläsningen just sådär första kvällen eftersom alla var så trötta. Man märkte ett tag att det var svårt att hålla koncentrationen uppe och tänka på något annat än "sova sova sova".

Idag var det tidig uppstigning och frukost, och så gemensam buss upp till liftarna där vi köpte liftkort & åkte upp mot glaciären. Den sista stigningen i liften var riktigt obehaglig! Jag har inte så mycket emot höjder men det var lite speciellt att sitta i en liten låda 2700 meter över havet :-)

Väl på glaciären konstaterades det vi redan fått veta sen innan, att det är väldigt lite snö och väldigt isigt. Jag la ett lila klister som småfrös till tider men efter ett tag funkade helt okej faktisk. Men det var många som hade vallningsproblem. Spännande var också att jag efter 10 minuter bröt stavspetsen! Riktigt "roligt" när det är isigt som bara den och man är till 98% beroende av att få fina stavisättningar. Men den var fantastiskt roligt att få åka på snö igen! Och det var lite svårt att inte dra på rejält med fart. Några gånger gjorde man lite ryck och så men sen fick man lugna sig lite efter att ha slängt ett öga på pulsklockan :-)

Annat kul var att det var många andra duktiga skidåkare där! United Bakeries & Sandra Hansson var där & hon såg lika snygg ut som vanligt, Lukas Bauer kändes snabbt igen på säregen stil & så de finska, slovenska, italienska och estländska landslagen. Blandad elitkompott alltså :-)

I eftermiddag blir det löpning, middag & föreläsning & i morgon hoppas jag på bättre tur med stavspetseriet.

alla andra tjejer på lägret var i par med någon annan tjej/kille och eftersom jag inte ville bo med någon annan kille så fick jag bo helt själv. lite tråkigt eftersom jag minns hur roligt jag & Helen hade på rullskidlägret i Ulricehamn när vi bodde ihop, men det har ju sina små fördelar också. Man kan, som ni ser på bilden, till exempel breda ut sina grejjer huuur mycket som helst :-)

Glaciären! På bilden ser det ut som att det är mindre snö än vad det är :-)

En jätteglad Magnus efter första glaciärpasset! United Bakeries där i bakgrunden.

Trötta skidåkare njuter av den fina utsikten :-)

Där uppe på toppen, 2700 möh, ligger kabinhuset. Sista biten går liften i princip rakt upp. Väldigt häftig utsikt och lite läskigt också :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.