lördag 26 november 2011

Klubbmästerskap & premiär på rullskidtävling!

Så var på pinsamhetsskalan hamnar det att jag i aldrig kört en rullskidtävling i hela mitt liv? Ja, om man bortser från den där "dubbeljakten" i Ulricehamn i somras där jag varken hade lust eller kände för att gå in för det något vidare. Men antagligen får vi väl säga att det toppar listorna över saker jag borde gjort för länge sen. Men men.

Idag bar det i alla fall av efter frukost! Jag ville ha en lång uppvärmning och körde lugnt en timme innan start. Med 16km i armarna i låg, skön intensitet såg jag fram emot att ta mig an tävlingens 13,5 (eller 13,8? det var lite oklart)

Jag kom iväg fint och låg de första 6 kilometrarna i 2:20-2:30 tempo, vilket motsvarar 24-26km/h. Det kändes riktigt bra och jag låg på en bra puls, inte för hög och inte för låg. Har aldrig varit uppe i sånn fart på rullskidor innan och trodde ärligt talat inte riktigt att jag hade den farten i mig. Men titta så vad tävlingsdjävulen plockade fram om inte ett par, tre km/h extra ;-)

Sista 5km gick dock trögre, Storm-Berit kom på besök och ibland kändes det verkligen som om det gick mer bakåt än framåt. Det var väl det som förstörde min tid lite grann. Jag hade gärna åkt på 36-40 minuter, men kom efter diverse vindkamper i mål på 40:43 :-) Det känns ändå väldigt bra och det var väldigt roligt att få tävla i rullskidor faktiskt. Lär bli mer av det till sommaren!

Jag vann D21, men vad roligare var att jag kom 3a totalt! Teamkompisen Pontus vann överlägset på 37:48 men tvåan Mattias hade jag bara 15 sekunder upp till! Många av Vasaloppsåkarna som åkte bra mycket fortare än jag det här året var efter mig i listorna. Även om rullskidor är något helt annat än längdskidor känns det bra att ha med sig i bagaget.

Här kommer lite bilder från dagen! De är tagna av Malin Johansson Henaes.

Skyltarna till "Barnens Vasalopp" fungerar bra till rullskidor också.

Alltid lika trött vid den här skylten.


Såhär glad kan Pontus vara efter 6,8km på 17 minuter.

Jag var inte rikigt lika glad.




Glada Lovisa var saft-chef!

Här är jag och min finfina mössa. Och en för stor dunjacka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.