onsdag 22 februari 2012

Hur man kommer till elitledet i TjejVasan .

De senaste dagarna har över 30 personer googlat på olika versioner av min rubrik till det här inlägget och hamnat i min blogg. För att klargöra hur det funkar med elitledet i TjejVasan tänkte jag ägna ett inlägg till det;

Man kan i princip inte seeda sig till elitledet, eller "Led 0".  Åkarna i Led 0 är de som kom top 50 i TjejVasan året tidigare, och alltså är det enda sättet att hamna i elitledet genom att försöka få bra placeringar från de andra leden. I år är det så enormt många bra skidåkare som väljer att åka Tjejvasan (bland annat Ingemarsdotter, Seppas & Anna Haag kommer till start) och man har därför ändrat reglerna från förra året till top 30, för att dessa åkare skall få plats i Led 0 och för att det inte skall bli för många åkare där.

Utöver top 30 tar man alltså in Sverigeeliten, åkare med FIS-punkter och "underdogs" där man ser till potential & utveckling. 

Tyvärr innebär ju denna förändring i systemet att jag inte får starta i elitledet i år, vilket känns riktigt tråkigt nu när jag tränat som ett djur för att vara säker på att jag skulle ha där att göra... Jag kom 44a förra året och hamnar således bland de 20 tjejer som kämpade sig till top 50 men ändå inte får komma till elitledet i år. Känns fruktansvärt tråkigt och ledsamt. Och vilken röta är det inte att det tidigare alltid varit "Top 50 till led 0 nästa år!" men inte när jag väl lyckas hamna där ?
Däremot har jag fått plats i gruppen bland "underdogs" så det finns en liten chans att seedningsgruppen väljer att plocka in mig ändå. Hade jag åkt idag är jag ganska säker på att jag hade placerat mig bättre än 44a, för jag känner själv att jag har utvecklats enormt sedan förra året och att jag platsar längst fram. Förhoppningsvis känner de i seedningsgruppen likadant! Om det blir elitledet eller inte får jag veta på Fredag, så nu väntar nervösa dagar med väntan.

1 kommentar:

  1. Verkligen otur. Jag håller tummarna för dig. Men de måste ju fatta att du förtjänar att starta längst fram!

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.