fredag 24 februari 2012

Vasaloppsveckan 2012: i Svenska landslagets vallabuss!

Efter att supereliten fått sina nummerlappar (och vi alla gapat över den nakna man som plötsligt kom infarandes i mål) hämtade jag ut min egen nummerlapp innan jag tog en svängom in i det svenska landslagets vallabuss. Där fick jag berättat för mig att bussen inte bara kan ta 400 par skidor och att 7 vallare kan stå där och jobba samtidigt- luften i själva vallautrymmet byts också ut var 6e minut för att vallarna skall få i sig så lite ångor som möjligt.

Varje åkare i landslaget har med sig runt 30 par skidor som är fördelade över klassiskt och skate. Innan man sedan vallar skidorna har man sk "testkaniner" som prövar olika typer av glid, fäste, rugg osv. Dessa är ofta snudd på lika tränade som landslaget själva och gör ett jäkla hästjobb för att landslagsåkarna själva skall slippa lägga timmar på att testa.
Sedan pratar "testkaniner", vallare och åkare ihop sig innan man tillslut vallar 2-3 par skidor som åkarna sedan väljer mellan.



Under sprinttävlingar är det valigt att åkarna cyklar efter prolog / mellan heat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.