måndag 12 mars 2012

Mål inför sommaren 2012 & Ski Classics Youth .

Under sjukdomsperioden har jag ägnat mig åt försvinnande lite.
Jag funderade ett tag över att börja summera säsongen, men med 2 stora lopp kvar känns det inte riktigt rätt, så jag väljer ändå att göra det i början på April, efter Norefjellsrennet.

Vad jag däremot har gjort är titta lite på målsättningar inför sommaren och hösten. Jag tycker det är roligare att träna då. Roligare att rullskidträna om man har ett lopp att träna mot, roligare att springa om man har ett mål med löpningen. Och även om det är väldigt, väldigt tidigt har jag även funderat på lite mål inför kommande skidsäsong. Och here goes!

Löpningen
Det är ingen hemlighet att mitt långsiktiga mål med löpningen är och alltid har varit att genomföra ett maraton. Först utan mål och senare också på någorlunda fin tid. Det är emmellertid något som känns väldigt långt borta. Ni som har följt bloggen ett tag har fått ta del av mina knäproblem och problem att springa på asfalt. På nyårsafton sprang jag mitt första lopp på asfalt på 4 år och var överlycklig över att jag höll hela vägen, det var bara 10KM långt. Maraton är således inte att tänka på på ett bra tag. Jag vill inte gå sönder igen.
När det däremot kommer till terränglöpning är jag som fisken i vattnet. Kan hålla på en halv evighet utan känningar. Älskar det! Därför blir ett av målen med löpningen i sommar att kunna springa Lidingöloppet i September! Jag "sprang" (joggade och gick, på grund av förkylning) Lidingö Tjejlopp för två år sedan och föll helt för terrängen och omgivningarna. Nu är jag klar för den 2 mil längre varianten.



Rullskidorna
Jag tycker inte om rullskidor sådär jättemycket, det är heller inget jag hymlar med. Vi har väl blivit bättre kompisar nu på sistonde, antingen på grund av att om man gör något tillräckligt mycket så lär man sig tillslut tycka om det. Just målet för rullskdiorna är därav lite diffust än så länge, men jag har siktat in mig på att i alla fall köra 2-3 längre tävlingar i sommar. Är jättesugen på att köra en av alla 12-timmarstävlingar som finns, men då gäller det ju att få med sig helst 2-3 stycken andra. En skid- och rullskidvän, Magnus Aasa, kör dessa tävlingar helt på eget bevåg, men riktigt där befinner inte jag mig än..
Efter backintervaller i Norska höghöjden förra sommaren.
3hjul, allt för långa stavar, gusväg & en stigning på 300 meter.


Välgörenhetslöpning med Team XCS Power
Ja! :-) Det här är en helt fantastisk grejj - eller ja, kan bli om det blir av, vilket det faktiskt ser ut att göra. Under ca 5 års tid har jag varit i kontakt med en av Sveriges största sportföreningar inom en viss idrott, och de har på alla plan varit fantastiska mot mig. Och i höstas kände jag att det var dags att ge något tillbaka. Dels på grund av ekonomin i den här sporten, och dels för all kärlek de gett mig genom åren. Tanken är att jag och Pontus i sommar skall genomföra en välgörenhetslöpning på tre timmar där företag skänker en viss summa pengar / distans vi springer. Pengarna skall oavkortat gå till idrottsföreningens ungdomar för att de skall få en större chans att bli bättre och utvecklas. 3 timmar löpning är ingen ovanlig tidsdistans för en skidåkare, således kan man väl inte säga att det här är något jag kommer träna extra för. Däremot kommer vi antagligen skruva upp tempot mer än vad man gör på ett långpass på träning och det är väl framförallt det jag kommer lägga lite fokus på i löpträningen inför detta.
Förhoppningsvis lyckas vi i all välgörenhetsyra också sprida lite information till "den vanliga medel-Svensson" om hur mycket träning som krävs inom den här idrotten för att komma upp på en nivå där man anses vara duktig :-)
Det här är något som fortfarande är i en process där vi jobbar på detaljerna, och därför kan jag tyvärr inte gå ut närmare med detaljer kring eventet. Allt borde vara klart inom ett par veckor och då kommer ni få reda på allt och lite till.


Vintersäsongen 2013: Ski Classics Youth
Må hända tar jag mig vatten över huvudet. Må hända är det för tidigt. Vägen mot långloppstoppen är lång och för min del har den bara börjat. Många år med mycket träning återstår innan jag själv kommer se mig som en skidåkare "att räkna med". Det är så långt kvar, så oändligt långt kvar. Men det känns som om jag måste börja komma ut på Europatävlingarna snart. Ju mer erfarenhet desto bättre, och det enda sättet att skaffa sig erfarenheten är att börja köra loppen.Så faktum är att ett av mina mål nästkommande vinter involverar ungdomsklassen i Ski Classics, där skidåkare under 25 deltar. Laila Kveli har totaldominerat klassen på damsidan i vad som känns en halv evighet, och om allt tillåter skulle jag vara ärad att få göra henne sällskap där.  För att klargöra det ännu lite mer: Jizerská, Marcialonga, Vasaloppet, Birken & Norefjell 2013, här kommer en överenergisk, livsglad smålänning! :-)


Utöver detta kommer det säkert dyka upp fler mål allt eftersom.
AOK är en fantastisk klubb att vara delaktig av på sommaren med allt från löpning på elitnivå till nybörjare. Kajakpaddling, orientering, skytte, rullskidor, MTB, landsvägscykling, triathlon, multisport och simning är bara några av alla saker man kan ägna sig åt som klubbmedlem. Jag tror verkligen på att vara medlem av en klubb med bredd, så man kan syssla med mycket. Framförallt ser jag det som en stor fördel att vi har så många duktiga idrottare inom så många olika typer av idrotter i klubben. På så sätt får man alltid chansen att tävla och träna med de som är bra mycket bättre än en själv, och det lär man sig enormt mycket av. 
Genom att vara medlem av en klubb med bredd är träningen alltid rolig och man kan alltid hitta nya områden och nya typer av träning man inte skulle prova på annars. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.